Wieczór z muzyką kameralną
Serdecznie zapraszamy w sobotę 3 czerwca na godz. 17.00 do Ośrodka Chopinowskiego w Szafarni na wieczór z muzyką kameralną, w trakcie którego wystąpi Paul Kletzki Quartett w składzie: Magdalena Kling-Fender (I skrzypce), Dominika Przech (II skrzypce), Róża Wilczak-Płaziuk (altówka) i Robert Fender (wiolonczela).
W programie znalazły się niezwykłe kwartety smyczkowe dwóch wybitnych kompozytorów muzyki poważnej. Jako pierwszy, w wykonaniu Paul Kletzki Quartett, zabrzmi Kwartet smyczkowy d-moll D 810 „Śmierć i dziewczyna” Franciszka Schuberta, który jest dziełem wyjątkowo dramatycznym, przejmującym już od pierwszych akordów. To utwór pełen beethovenowskiej siły, olśniewający muzycznym bogactwem. W jego 2 części, Andante con moto, Schubert wykorzystał temat ze swojej stworzonej w 1817 r. pieśni Śmierć i dziewczyna.
W sobotni wieczór publiczność będzie mogła również usłyszeć Kwartet smyczkowy F-dur Maurice’a Ravela, powstały w latach 1902-03, dedykowany Gabrielowi Fauré, nauczycielowi kompozytora. Pierwsza część Allegro moderato zachwyca niezwykłą melodyjnością i śpiewnością, w części drugiej kompozytor wprowadza wyrazistą rytmikę,
z szybko zmieniającymi się muzycznymi obrazami. Kwartet smyczkowy F-dur Maurice’a Ravela, będący typowym przykładem kameralistyki francuskiej, jest dziełem o subtelnym klimacie brzmieniowym, pełnym finezji oraz wdzięku, które z pewnością dostarczy słuchaczom wielu muzycznych wrażeń.
Serdecznie zapraszamy na koncert Paul Kletzki Quartett w sobotę 3 czerwca
o godz.17.00 w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni.
Bilety w cenie 15/20 złotych można rezerwować za pomocą elektronicznego systemu rezerwacji lub telefonicznie: 56 682 79 30 .
Ośrodek zastrzega, że wszystkie nieodebrane rezerwacje są automatycznie anulowane 20 minut przed koncertem i ponownie skierowane do sprzedaży. Nie dotyczy osób korzystających z Chopin Busa.
Informujemy, że na koncert można dojechać Chopin Busem (bilet na przejazd podlega osobnej rezerwacji):
z Torunia
15:30 – Urząd Marszałkowski, Plac Teatralny 2 (bilet w obie strony 10 zł)
15:40 – Rubinkowo, przystanek przy markecie Obi (bilet w obie strony 10 zł)
z Golubia-Dobrzynia
16:20 – Starostwo Powiatowe, pl. 1000-lecia 25 (przejazd darmowy)
Powrót około pół godziny po koncercie.
Informacja o artystach
Magdalena Kling-Fender koncertuje w kraju i za granicą, specjalizuje się w muzyce kameralnej. Jest związana z Akademią Muzyczną w Łodzi jako członek Katedry Instrumentów Smyczkowych, gdzie uzyskała w 2014 roku tytuł doktora sztuki. Łódzką uczelnię ukończyła z wyróżnieniem w 1999 r. w klasie prof. Iwony Wojciechowskiej. Swe umiejętności doskonaliła podczas kursów muzycznych w Łańcucie, Żaganiu i Głuchołazach. Ma w dorobku laury w regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, w których brała udział jako uczennica i studentka. Do najważniejszych zaszczytów należą: III nagroda w Ogólnopolskim Przesłuchaniu Skrzypiec w Elblągu (1993), wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie (1993), nagroda Łódzkiego Towarzystwa Muzycznego w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Szymanowskiego (1997) oraz wyróżnienie na Międzynarodowym Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi w kategorii tria fortepianowe (1998). Skrzypaczka występowała podczas sesji muzyczno-naukowych, organizowanych przez Akademię Muzyczną w Łodzi m. in. w sesji muzyki współczesnej Musica Moderna. Współpracowała z sekstetem Studio, założonym przez profesorów łódzkiej AM. Nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji, brała też udział w rejestracji muzyki filmowej Wojciecha Lemańskiego do obrazów Piotra Trzaskalskiego Edi (2002) i Mistrz (2005). Artystka dała się poznać słuchaczom kilku polskich festiwali. Pamiętają ją bywalcy Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie (brała udział w dziesiątej, jubileuszowej edycji tej imprezy w 2005 r.) i Nałęczowskiej Wiosny Kulturalnej (2006). Występowała również podczas XXIII Konfrontacji Chopinowskich w pałacu Radziwiłłów w Antoninie w koncercie kompozycji Olgi Hans i Moniki Kędziory. Od wielu lat Magdalena Kling-Fender tworzy duet fortepianowy z siostrą Katarzyną Kling. Wraz mężem Robertem Fenderem tworzą wspólnie Trio Vivo, które koncertuje już od 1997 roku. W 2011 roku ukazała się nakładem wytwórni DUX debiutancka płyta zespołu z utworami Brahmsa i Arensky’ego. Następnie skrzypaczka zarejestrowała wraz z Robertem Fenderem trio fortepianowe Pawła Kleckiego oraz sonaty na skrzypce i wiolonczelę Kodály’a i Ravela.
Dominika Przech ukończyła Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie skrzypiec prof. Łukasza Błaszczyka (dyplom z wyróżnieniem) oraz Hochschule für Musik w Würzburgu w klasie mistrzowskiej prof. Grigorija Zhislina. Jest laureatką kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych oraz festiwali, m. in.: Music Festival & Master Class w Pile w 2014 roku – nagroda dla Osobowości muzycznej, VII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Karola Szymanowskiego w Łodzi w 2009 roku – II nagroda oraz dwie nagrody specjalne, XVI Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi w 2007 roku – I nagroda oraz nagroda specjalna, International Music Competition Jeunesses Musicales w Bukareszcie w 2003 roku – III nagroda. Dominika Przech pracowała pod kierunkiem wybitnych artystów-pedagogów: Wandy Wiłkomirskiej, Grigorija Zhislina, Bartłomieja Nizioła, Jadwigi Kaliszewskiej, Igora Frołowa, Evy Bindere, Kariny Gidaszewskiej, Wanga Xiaoming, uczestnicząc w kursach mistrzowskich, m. in.: Music Festival&Master Class w Pile, Silenzio Musica Summer Academy w Montefiore Conca we Włoszech, Musicalta w Rouffach we Francji, X Kursie Interpretacji Muzyki Solowej i Kameralnej w Jadwisinie, Spotkaniach Mistrza XX wieku z Młodymi Artystami XXI wieku w Nałęczowie – na zaproszenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Koncertowała jako solistka i kameralistka w Polsce i innych krajach europejskich, a także w Stanach Zjednoczonych i Rosji. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, m. in. z Markiem Pijarowskim i Wojciechem Michniewskim. Za osiągnięcia artystyczne czterokrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium Młoda Polska oraz stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy, a także stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców. Jest również laureatką drugiej edycji programu Fundacji Maestro w Warszawie. Prowadzi działalność dydaktyczną na stanowisku asystenta w Katedrze Instrumentów Smyczkowych w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Łukasza Błaszczyka.ła Kleckiego oraz sonaty na skrzypce i wiolonczelę Kodály’a i Ravela.
Róża Wilczak-Płaziuk pochodzi z Łodzi. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie altówki prof. Zbigniewa Friemana. W tym samym roku została zatrudniona na stanowisku asystenta w klasie prof. Zbigniewa Friemana. Edukację uzupełniała w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie pod kierunkiem prof. Hermanna Vossa, jako stypendystka KAAD (w latach 1996 – 1998). Wraz z kwartetem smyczkowym Orfeus, uczestniczyła w Mistrzowskich Kursach Muzyki Kameralnej w klasie Melos Quartet w Stuttgarcie. Brała również udział w Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie (w latach 1992 – 1994) oraz Międzynarodowym Kursie Interpretacji w klasie prof. Jerzego Kosmali (Louisiana State University) w 1998 r. w Stuttgarcie. Współpracowała z wieloma orkiestrami kameralnymi: Pro Musica kierowaną przez prof. Zbigniewa Friemana, Leopoldinum, Arcatą Stuttgart, Cameratą Europeana, Sinfoniettą Tübingen, Polish Cameratą. W latach 1999 – 2009 pracowała w łódzkiej Akademii Muzycznej jako adiunkt. W 2009 roku otrzymała stopień naukowy doktora habilitowanego w macierzystej uczelni. Róża Wilczak-Płaziuk koncertowała jako solistka i kameralistka w Polsce, Niemczech i Holandii m. in. z orkiestrami Filharmonii Łódzkiej, Philharmonisches Orchester Köln, Filharmonii Śląskiej; kwartetami smyczkowymi Arcos, Orfeus oraz The Wieniawski String Quartet. Występowała m. in. w Kammermusiksaal der Philharmonie Berlin, Weisser Saal – Neues Schloss Stuttgart, Goetheanum Basel, Festsaal Neue Aula Universität Tübingen, Württembergische Philharmonie Reutlingen, Rotterdamie, Amsterdamie. Brała również udział w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Genewie w 1992 r. oraz w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Markneukirchen trzy lata później. Współpracowała z wieloma wykonawcami m. in. z K. A. Kulką, P. Kusiewiczem, Trio Vivo, zespołem all’ Antico, D. Zhdanovem, M. Boberską, Cz. Gałką, S. Kończalem, E. Indijcem, A. Fedorową, M. Brachą, V. Brodskim, R. Minkiewiczem, D. Jonasem, T. Becker-Bender, A. Malikową, L. Woodside. Wielokrotnie uczestniczyła (jako juror z ramienia CEA) w ogólnopolskich konkursach i przesłuchaniach m. in.: w Makroregionalnych Przesłuchaniach Uczniów Klas Skrzypiec i Altówki Szkół Muzycznych I oraz II st. w Łodzi, Lesznie; przewodniczyła obradom jury w I i II Skierniewickich Spotkaniach Młodych Altowiolistów. Współpracuje z Punktem Szkoleniowo-Doradczym CEA przy Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. H. Wieniawskiego w Łodzi. Róża Wilczak-Płaziuk dokonała wielu nagrań płytowych, telewizyjnych, radiowych, DVD m. in. dla wydawnictw fonograficznych: Bayer Records, DUX, Anngraf, Ensinger Classics, wydawnictwa Akademii Muzycznej w Łodzi; dla Polskiego Radia Łódź, Telewizji Polskiej SA, Forestfilm Polska, PWSFTviT w Łodzi, Filmu Polskiego. Posiada w swoim dorobku liczne prawykonania (krajowe i międzynarodowe) utworów muzyki współczesnej (często jej dedykowanych) m. in. utwory S. Zamuszko, O. Hans, H. Huttena, U. Pogody, M. Ulczoka. Koncert na altówkę i orkiestrę symfoniczną S. Zamuszko w jej wykonaniu, z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod dyr. Mirosława Jacka Błaszczyka (płyta wydana przez DUX z cyklu Young Polish Composers in Homage to Frederic Chopin S. Zamuszko – Works for Orchestra), znalazł się dwukrotnie na Playlist for Classical Discoveries goes Avant – Garde . Viva 21 – st Century (American Broadcast Premiere 2010, 2011). Za bogatą działalność artystyczną Róża Wilczak-Płaziuk została uhonorowana odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony dla Kultury Polskiej. Obecnie koncertuje jako solistka i kameralistka w kraju i zagranicą; zatrudniona na stanowisku profesora nadzwyczajnego prowadzi klasę altówki w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Od października 2012 r. pełni funkcję prodziekana na Wydziale Instrumentalnym w macierzystej uczelni.
Robert Fender koncertuje jako solista i kameralista, jest związany z Akademią Muzyczną w Łodzi jako adiunkt w Katedrze Instrumentów Smyczkowych. Studia w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem prof. Stanisława Firleja ukończył z wyróżnieniem w 1999 r. Umiejętności doskonalił na krajowych i zagranicznych kursach wykonawczych pod okiem znakomitych pedagogów: Zary Nelsovej, Natalii Szachowskiej, Milosa Sadlo, Gerharda Mantela, Karine Georgian, Angelice May. Legitymuje się wieloma nagrodami, m. in. III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. Dezyderiusza Danczowskiego w Poznaniu (1997), wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (1998) oraz nagroda specjalna SPAM na III Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi (2002). W latach 1998-1999 otrzymywał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Robert Fender koncertował jako solista z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Concerto Avenna, Bielską Orkiestrą Kameralną oraz Łódzką Orkiestrą Kameralną Camerata. Brał udział w festiwalach i sesjach muzycznych w kraju i za granicą. Artysta dokonał nagrań dla Polskiego Radia w Warszawie, Radia Łódź oraz Telewizji Polskiej. Od 1997 r. jest członkiem tria fortepianowego Trio Vivo. W 2011 roku ukazała się nakładem wytwórni DUX debiutancka płyta zespołu z utworami Brahmsa i Arensky’ego. Kolejne dwa krążki w dorobku artysty zawierają trio Pawła Kleckiego oraz sonaty na skrzypce i wiolonczelę Kodály’a i Ravela.