Kalendarz wydarzeń dla seniorów: 20 – 30 września

Powiększ rozmiar tekstu

KAMIENICA INICJATYW

26.09 (niedziela)

Książkowymiana & Kiermasz Rękodzieła

Kamienica Inicjatyw, ul. Kopernika 22, godz. 11:00-15:00.

KSIĄŻKOWYMIANA

Wydarzenie, w ramach którego możesz dać swoim książkom drugie życie i zyskać nowe życie książkowe dla siebie!
Nietrafione prezenty, zakurzone, leżące gdzieś odłogiem książki, te kochane i czytane wiele razy, te przeczytane raz, być może przejrzane pobieżnie. Nowe i stare, dorosłe i dziecięce. Wszystkie mogą brać udział w akcji – im ich więcej, tym lepiej dla książkomaniaków!
Zasada jest jedna – przynieś coś, zabierz coś innego ze sobą.

Proponujemy, aby przynieść książki, znaleźć gdzieś kącik dla siebie, gdzie książki można wyłożyć i pokazać – a potem sprawdzić u innych, czy coś z tego, co oni przynieśli, nas interesuje i jakiej wymiany jesteśmy gotowi dokonać.

Czekają na wymianę książek możecie zagrać w nasze GRY PLANSZOWE!

Można również zostawić u nas kilka książek (max. 10), które będą codziennie do Waszej dyspozycji w ramach tzw. book crossingu.

KIERMASZ RĘKODZIEŁA ARTYSTYCZNEGO

Seniorzy działający w Kamienicy Inicjatyw wystawiają na sprzedać swoje ręczne robione ozdoby – m.in. makramy, biżuterię, ceramiczne figurki, poduszki, woreczki, zabawki dla dzieci oraz obrazy! Przestrzeń kamienicy zamienia się w tętniący życiem jarmark z pięknymi rzeczami, którym ciężko się oprzeć!

 


KONCERTY


20.09 (poniedziałek)

Ray Wilson – Time and Social Distance

CKK Jordanki, godzina 18:00, bilety 70zł – 170zł.

 Ray Wilson, wokalista grupy Genesis, lider grungowej grupy Stiltskin, wraca do Polski z nową trasą koncertową.

Zapowiada się wiele niezapomnianych emocji!

Przez lata Wilson wyrobił sobie opinię jednego z najlepszych artystów koncertowych. To właśnie scena jest jego żywiołem – kontakt z publicznością i emocje na żywo dodają jego utworom niezwykłej energii. Muzyk porusza tekstami pisanymi prosto z serca i zachwyca niezwykłą barwą głosu.

Jeszcze tej jesieni ukaże się najnowszy singiel Raya Wilsona – „Mother Earth”, zapowiadający kolejny album studyjny artysty, „The Weight of Man”.

Najnowsza trasa Raya Wilsona – „Time and Social Distance” – to okazja do poznania materiału z nowego krążka i osobistego spotkania z byłym wokalistą legendarnej grupy Genesis. Artysta zapowiada podróż poprzez silne emocje. To właśnie umiejętność zamykania własnych uczuć w kompozycjach jest tak doceniana przez fanów Wilsona. Muzyczną podróż wokalista uzupełnia pełnymi humoru i ciepła opowieściami ze swojego życia, co tworzy niezwykły efekt bliskości z gwiazdą.

 

26.09 (niedziela)

Verdi Gala

CKK Jordanki, godzina 17:00, bilety 40zł – 50zł.

Koncert z okazji 120. rocznicy śmierci G. Verdiego.

Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu „Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” 

Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze to projekt, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów obchodzących ważne rocznice w 2021 r. W ramach zadania odbędzie się 12 wydarzeń, w tym: koncerty symfoniczne, kameralne, recitale, wystawa plakatów, projekcja filmowa oraz wykład. Projekt odwołuje się do następujących rocznic: 280. rocznicy śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznicy śmierci I. Strawińskiego, 120. rocznicy śmierci G. Verdiego, 230. rocznicy śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznicy śmierci G. Mahlera oraz 100. rocznicy śmierci W. Żeleńskiego. Do udziału w projekcie zostali zaproszeni wybitni artyści (Marek Tomaszewski, Krzysztof Książek, Piotr Buszewski, Piotr Sałajczyk), a także młodzi laureaci nagród w konkursach, studenci akademii muzycznych oraz uczniowie.

Przed koncertem zapraszamy wszystkich melomanów na spotkanie wprowadzające do koncertu.
Do udziału w spotkaniu uprawnia bilet na koncert.
Czas trwania ok. 30 minut.
Serdecznie zapraszamy!

Wystąpią:
Piotr Buszewski – tenor
Gabriela Gołaszewska – sopran
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Adam Banaszak – dyrygent
prowadzenie: Jerzy Snakowski

W programie:
G. Verdi – Uwertura do opery Nabucco
G. Verdi – Bolero Merce, dilette amiche z opery Nieszpory sycylijskie
G. Verdi – Uwertura do opery Moc przeznaczenia
G. Verdi – Wstęp do III aktu opery Traviata
G. Verdi – Aria Sempre libera z opery Traviata
G. Verdi – Aria Addio del passato z opery Traviata
G. Verdi – Duet Parigi o cara z opery Traviata
G. Verdi – Duet Un di felice z I aktu opery Traviata
G. Verdi – Duet Gildy i Księcia z opery Rigoletto
G. Verdi – Aria Księcia Mantui z opery Rigoletto
G. Verdi – Aria z opery Traviata
G. Verdi – Wstęp do opery Rigoletto
G. Verdi – Uwertura do opery Nieszpory sycylijskie

 

XIX wiek we Włoszech to czas Risorgimenta – ruchu narodowego dążącego do zjednoczenia Włoch. Sztuka włoska tego okresu obfitowała w elementy dydaktyczne. Krąg estetyków włoskich odrzucał muzykę instrumentalną i koncentrował się na operze, w której często udawało się „przemycić” ideały patriotyczne i narodowe. Dlatego walka o zjednoczoną ojczyznę stała się osią tematyczną dziewiętnastowiecznych oper włoskich.
Giuseppe Verdi ‒ gorący patriota był uzależniony od aplauzu swego narodu i nigdy tej zależności nie ukrywał. Publiczność go kochała. Po sukcesie Balu maskowego na murach miast włoskich wypisywano hasło „Viva Verdi”, które stało się zaszyfrowanym symbolem zjednoczenia Italii (VERDI, czyli Vittorio Emanuelle Re d’Italia).
Opowieści o kurtyzanie w operze wcześniej nie było. Ale Verdi jako prekursor muzycznego weryzmu zakładał, iż opera, od zawsze będąca przecież dramatem, powinna mówić o sprawach dotykających zwykłych ludzi, z ich słabościami, ułomnościami i zanurzeniem w codzienność. Traviata – tytuł najbardziej znanej opery Verdiego – znaczy „zbłąkana”, „ta która zeszła z prostej drogi”. To właśnie ona – Violetta Valéry – na początku pierwszego aktu opery poznaje Alfreda Germonta. On się w niej zakochuje, ona obawia się tej miłości, już w nią nie wierzy. Drwi z ojcowskich uczuć Alfreda, ale przyjmuje go u siebie (duet Un di, felice, eterea). Później urzeczona jego urodą i wdziękiem pragnie bronić swojej wolności przed groźbą prawdziwego uczucia (aria Sempre libera). Daremnie. Młodzi nie mogą być razem, przeszłość Violetty kładzie się cieniem na jej życiu (początek III aktu). Porzucona przez wszystkich, śmiertelnie chora powoli gaśnie (aria Addio del passato). Ale Alfredo postanawia o nią walczyć. Para ma jeszcze złudzenia, snuje plany (duet Parigi, o cara), które nie mają jednak mocy uzdrawiania. W finale nie ma happy endu ‒ Violetta umiera w ramionach ukochanego.
Traviata powstała na kanwie Damy kameliowej Alexandre’a Dumasa – syna, z kolei Rigoletto zostało napisane na podstawie dramatu Król się bawi Victora Hugo. Druga ze wspomnianych oper Verdiego zaczyna się prawie jak arcydzieło innego mistrza teatru operowego ‒ jak Don Giovanni Mozarta.  W pałacu księcia Mantui nieustannie trwa bal. Czarujący Książę, „łamacz” niewieścich serc, spotkał właśnie w kościele piękność, którą ma nadzieję uwieść. Ale skoro w zasięgu ma Hrabinę… to może nie warto się wysilać…, co za różnica – ta czy inna (początek I aktu).  Sytuację obserwuje, znienawidzony przez wszystkich, garbaty błazen ‒ Rigoletto, który pada ofiarą klątwy. Przed szaleństwem chroni go córka – Gilda ‒ Rigoletto strzeże jej jak skarbu najcenniejszego. Gilda zakochuje się w pożeraczu kobiecych serc – Księciu, a on nie może przecież przepuścić okazji (duet E il sol dell anima). Gilda zostaje porwana do pałacu Księcia, ale jeszcze nie jest świadoma tego jakiego łajdaka pokochała. W oberży książę śpiewa piosenkę o zmienności kobiecych uczuć (La donna è mobile). Jeszcze tylko parę zbiegów okoliczności i Gilda ginie z rąk oprawców – klątwa się spełniła.
Uwertura do Nieszporów sycylijskich to jedna z najsłynniejszych kart partytur Verdiego. „Pysznym kąskiem” jest również radosne bolero Heleny (Merci, jeunes amices) z tej napisanej dla Paryża opery.
I jeszcze dwie prawdziwe „perły”, dwie uwertury ‒ pierwsza do opery Nabucco, o której Piotr Kamiński pisał: „Ta partytura to istny festiwal myśli prostych i skutecznych, ich niespotykana zuchwałość i oryginalność rzuciła zaś świat na kolana. Niektóre z nich poznamy już w uwerturze …”. Druga to uwertura do opery Moc przeznaczenia – dzieło prawdziwego mistrza.

 

26.09 (niedziela)

Verdi Gala. Prolog koncertowy

CKK Jordanki, godzina 16:00, bilety 40zł – 50zł.

Spotkanie wprowadzające do koncertu z okazji 120. rocznicy śmierci G. Verdiego.

Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert Verdi Gala zapraszamy na spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o godzinie 16:00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki.
Poprowadzi je Jerzy Snakowski. Podczas spotkania przybliżone zostaną m.in. historie i okoliczności powstawania dzieł, które następnie usłyszymy w wykonaniu solistów – Gabrieli Gołaszewskiej i Piotra Buszewskiego oraz zespołu artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą maestro Adama Banaszaka.

Do udziału w spotkaniu uprawnia bilet na koncert.
Czas trwania ok. 30 minut.

 Koncert z okazji 120. rocznicy śmierci G. Verdiego.

Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu „Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze”

Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze to projekt, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów obchodzących ważne rocznice w 2021 r. W ramach zadania odbędzie się 12 wydarzeń, w tym: koncerty symfoniczne, kameralne, recitale, wystawa plakatów, projekcja filmowa oraz wykład. Projekt odwołuje się do następujących rocznic: 280. rocznicy śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznicy śmierci I. Strawińskiego, 120. rocznicy śmierci G. Verdiego, 230. rocznicy śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznicy śmierci G. Mahlera oraz 100. rocznicy śmierci W. Żeleńskiego. Do udziału w projekcie zostali zaproszeni wybitni artyści (Marek Tomaszewski, Krzysztof Książek, Piotr Buszewski, Piotr Sałajczyk), a także młodzi laureaci nagród w konkursach, studenci akademii muzycznych oraz uczniowie.

 

30.09 (czwartek)

Koncert zespołu Starless

Sala Wielka Dworu Artusa, godzina 19:00, bilety: 20zł normalny, 15zł ulgowy.

Wraz z końcem września – kiedy kończy się upał, słońce nieco przygasa, a w powietrzu coraz intensywniej czuć zapach chłodnych wieczorów – nadchodzi jesienna zaduma. W nastroju pełnym poezji przygotowaliśmy dla Was niezwykły koncert.

Mogliście ich usłyszeć podczas tegorocznego Święta Miasta Torunia, kiedy w pięknej scenerii czarowali publiczność ciepłym akustycznym brzmieniem. Mowa o zespole Starless, w którego skład wchodzą wokalistka Marta Bejma, kompozytor, aranżer i pianista Piotr Pryka oraz Wojciech Kokociński, który zadbał o niezwykle liryczne teksty grupy.

Zespół jest ceniony nie tylko wśród amatorów klasycznych, łagodnych i nokturnowych klimatów, ale też progresywnych brzmień. Starless tworzy piękną i ambitną muzykę niepozbawioną temperamentu i charakteru.

Zespół Starless wystąpi w składzie:

Marta Bejma – wokal, chórki, muzyka

Piotr Pryka – pianino, muzyka

Wojciech Kokociński – teksty

Marta Lutrzykowska – skrzypce

Asia Czerwińska – wiolonczela

 


WYSTAWY



16.09 (czwartek) – 22.09 (środa)

Wystawa fotograficzna: Z klasyką do współczesności

Książnica Kopernikańska, ul. Słowackiego 8, pon. – pt. 9:00-19:00, sob. 9:00-14:00, wstęp wolny.

Chcecie zobaczyć, co czytały w młodości osoby znane społeczności miasta i regionu? W takim razie zapraszamy do Książnicy Kopernikańskiej. W czwartek, 16 września, w holu głównym biblioteki przy ul. Słowackiego 8 rozpocznie się wystawa fotograficzna, na której zaprezentujemy 20 portretów znanych samorządowców, artystów, dziennikarzy pozujących ze swoimi ulubionymi książkami z dzieciństwa.

Na zdjęciach zobaczycie: Elżbietę Piniewską, Piotra Całbeckiego, Michała Zaleskiego, Jerzego Janczarskiego, Zbigniewa Derkowskiego, Jerzego Rochowiaka, Dariusza Delika, Andrzeja Churskiego, Annę Wołek, Łukasza Wudarskiego, Iwonę Chmielewską, Witolda Chmielewskiego, Joannę Czajkowską, Roberta Małeckiego, Ewę Jarczyk, Jacka Bryndala, Jacka Bończyka, Marka Rubnikowicza, Magdalenę Kujawę i Marię Kierzkowską.

Wernisaż rozpocznie się o godz. 15.00. Ekspozycję uzupełni prezentacja książek, którymi sfotografowane osoby zaczytywały się w dzieciństwie. Wystawa w Książnicy Kopernikańskiej potrwa do 22 września. Od 23 września do 15 października trafi do biblioteki przy ul. Jęczmiennej 23.

Wystawę „Z klasyką do współczesności” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz budżetu Samorządu Województwa Kujawsko–Pomorskiego.

 

23.09 (czwartek)

Otwarcie wystawy „Samuel Bogumił Linde – Wybitny torunianin”

Książnica Kopernikańska, ul. Słowackiego 8, godz. 14:00, wstęp wolny.

W czwartek, 23 września, zapraszamy na uroczyste otwarcie wystawy poświęconej Samuelowi Bogumiłowi Lindemu (1771-1847). Ekspozycja została przygotowana z okazji 250. rocznicy urodzin tego wybitnego torunianina. Wernisaż rozpocznie się o godz. 14.00 w holu głównym Książnicy Kopernikańskiej. Wstęp jest bezpłatny.

Samuel Bogumił Linde pamiętany jest przede wszystkim jako twórca monumentalnego Słownika języka polskiego, jednak lista jego zasług jest znacznie dłuższa. Był cenionym nauczycielem i organizatorem szkolnictwa, tłumaczem, bibliotekarzem i bibliografem, politykiem i urzędnikiem, a także działaczem religijnym kościoła ewangelicko-augsburskiego. Wystawa przybliża dokonania Lindego na tych polach, a jednocześnie skupia uwagę na jego związkach z rodzinnym Toruniem.

Na wystawie zostaną zaprezentowane oryginalne dokumenty, rękopisy, książki i pamiątki związane z życiem i dziełem wybitnego torunianina pochodzące ze zbiorów Książnicy Kopernikańskiej, toruńskiego Muzeum Okręgowego, Archiwum Państwowego w Toruniu i Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu.

Ekspozycję przygotowało Towarzystwo Miłośników Torunia we współpracy z Książnicą Kopernikańską w Toruniu, Muzeum Okręgowym w Toruniu, Archiwum Państwowym w Toruniu i Biblioteką Uniwersytecką w Toruniu. Działanie zrealizowane zostało przy wsparciu finansowym Gminy Miasta Toruń. Kuratorem wystawy jest dr Michał Targowski z Towarzystwa Miłośników Torunia.

 

wrzesień

Na krańcach toruńskiego poligonu – badania archeologiczne Muzeum Okręgowego w Toruniu w l. 2015–20

Dziedziniec Ratusza Staromiejski, Rynek Staromiejski 1, wt. – niedz. godz. 12:00-18:00, bilety: normalny 18zł, ulgowy 13zł, środy – wstęp wolny, wystawa trwa od 15.07 do 15.10.

Wystawa planszowa „Na krańcach toruńskiego poligonu – badania archeologiczne Muzeum Okręgowego w Toruniu w latach 2015–2020” prezentuje wstępne wyniki i odkrycia dotyczące najnowszych badań przeprowadzonych na stanowisku nr 50 w Brzozie koło Torunia. Podczas prac wykopaliskowych odkryto liczne zabytki krzemienne datowane na późny paleolit (XI–IX tysiąclecie p.n.e.). Pozyskano także przedmioty kamienne (tłuczki, podkładki) oraz fragmenty kości zwierzęcych.

Stanowisko nr 50 w Brzozie (do początku lat 90. XX wieku znane pod nazwą Toruń-Rudak) to jeden z największych kompleksów osadnictwa datowanego na późny paleolit na Niżu Polskim, który położony jest na obrzeżach toruńskiego poligonu artyleryjskiego. To właśnie w tym miejscu znajdują się najstarsze ślady obecności i działalności człowieka w okolicach Torunia wiązane z „łowcami reniferów”. Jest to rejon specyficzny ze względu na swoje walory przyrodnicze i wartość archeologiczną, który dzięki uprzejmości Nadleśnictwa Gniewkowo i Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu został udostępniony do badań archeologicznych.

Wyniki badań przeprowadzonych w Brzozie w latach 2015–2020 potwierdziły znaczną rangę kompleksu dostarczając nowych danych źródłowych potrzebnych do rekonstrukcji i weryfikacji zdarzeń kulturowo-chronologicznych związanych z późnym paleolitem w tej części Polski. Mamy nadzieję, że przedstawione na wystawie informacje uwrażliwią Państwa na niepowtarzalne dziedzictwo archeologiczne i przyrodnicze okolic Torunia oraz zwrócą uwagę na potrzebę jego propagowania i ochrony.

Wystawa powstała dzięki wsparciu finansowemu Nadleśnictwa Gniewkowo, Firmy Emtor Sp. z o. o., Narodowemu Centrum Nauki (Projekt NCN Opus 12, nr 2016/23/B/ST10/01067) oraz Kujawsko-Pomorskiemu Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków w Toruniu. Ekspozycji towarzyszy folder pt. „Na krańcach toruńskiego poligonu – badania archeologiczne Muzeum Okręgowego w Toruniu w latach 2015–2020”.

wrzesień

Kawa czy herbata? Archeologiczne świadectwa konsumpcji napojów w dawnym Gdańsku

Ratusz Staromiejski, Rynek Staromiejski 1, wt. – niedz. godz. 12:00-18:00, bilety: ulgowy 13zł, normalny 18zł, środa – wstęp wolny, wystawa trwa od 17.07.2021 do 15.01.2022.

Co pili dawni gdańszczanie? Z czego pili, czyli jakich naczyń używali? Czy kultura picia zmieniła się istotnie na przestrzeni wieków? I jakie historie wiążą się ze spożywaniem napojów w dawnym Gdańsku?

Dokładnie 155 najróżniejszych naczyń do przechowywania, serwowania i konsumowania napojów można podziwiać na wystawie Muzeum Archeologicznym w Gdańsku „Kawa czy herbata?” prezentowanej w Ratuszu Staromiejskim. Są to naczynia nie tylko do tytułowej kawy i herbaty, ale także do: wody mineralnej, czekolady, piwa, wina i wyrobów gorzelnianych.

Gdańsk jako miasto portowe, był prekursorem nowych idei. Tutejsi kupcy popularyzowali zagraniczne zwyczaje w całej Rzeczypospolitej, utrzymując kontakty handlowe z najodleglejszymi zakątkami kraju. Wpływy kulturowe dotyczyły między innymi nawyków żywieniowych…

Czy wiesz, że…

– pierwsza w Polsce kawiarnia powstała ok. 1700 r. w Gdańsku, jej właścicielem był menonita Anthon Momber

– dyskusje uczonych przy kawie przyczyniły się do intelektualnego rozwoju w epoce oświecenia

XVIII-wieczni moraliści utyskiwali, że kobiety porzucają domowe obowiązki, aby spotkać się przy kawie, herbacie, czekoladzie…

– w czasach, gdy kawa była bardzo droga, biedacy pili zamiennik z palonej fasoli lub bobu

– w średniowieczu najpopularniejszym napojem było piwo; pili je zarówno dorośli, jak i dzieci (woda była zbyt zanieczyszczona)

– do 1378 r. ul. Ogarna w Gdańsku nazywała się Brauergasse (Browarnicza)

– od XV w. najsłynniejszym gdańskim piwem było Jopenbier (jopejskie) – dubeltowe, ciemne, luksusowe, gęste jak syrop

– do wyprodukowania kwarty (8 l) sławnego likieru Goldwasser potrzeba było ponad 20 kg różnych składników!

– w XVII w. gdańskie gorzelnie zużywały tyle surowców, że w mieście zabrakło żyta i drewna na opał

Bogaci gdańszczanie cenili herbatę „karawanową”, sprowadzaną drogą lądową z Chin przez Rosję

kuratorki: Ewa Trawicka, Beata Ceynowa

 

wrzesień

Ceramika Jana Limonta

Muzeum Etnograficzne w Toruniu, Wały gen. Sikorskiego 19, wt. – czw., pt. – niedz. godz. 10.00-18.00, śr. godz. 9.00-16.00, bilety: normalny 8zł, ulgowy 6zł, rodzinny: 16zł, wystawa trwa od 30.12.20 do 07.11.21.

Celem ekspozycji jest przybliżenie życia Jana Limonta i jego twórczości obejmującej okres od lat 30. do końca lat 70. XX w. Na ekspozycji zaprezentowane są dokumenty i fotografie osobiste oraz rodzinne, jak również liczne wyroby ceramiczne. Towarzyszy im szczególny film pt. „Mój ojciec” zrealizowany w latach 70. XX w. i dokumentujący pracę garncarza w warsztacie. Autorem filmu jest Zbigniew Limont, syn Jana, który przez pewien okres również zajmował się wyrobem ceramiki.

Ze względu na fakt, iż Jan Limont swoją twórczością nawiązywał do garncarskich tradycji wileńskich, na wystawie zaprezentowane zostały także przykładowe wyroby innych garncarzy wywodzących się z terenów Wileńszczyzny (głównie ceramika Aleksandra Azarewicza oraz anonimowa ceramika z Wilna datowana na okres międzywojenny). Zaprezentowano także prace wykonane przez Zbigniewa Limonta w latach 70. XX w. oraz narzędzia i przybory garncarskie pochodzące ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Toruniu, które zazwyczaj znajdowały się w każdej pracowni garncarskiej.

W ramach ekspozycji powstała również część edukacyjna, na której planowane są prelekcje, zajęcia i warsztaty poświęcone garncarstwu i ceramice, prowadzone przez Dział Edukacji MET, autorów wystawy oraz profesjonalnych garncarzy.

Autorzy scenariusza i kuratorzy wystawy: Jarosław Pawlikowski i Grażyna Szelągowska
Oprawa plastyczna: Barbara Górka
Ekspozycja ze zbiorów: Muzeum Etnograficznego w Toruniu, innych muzeów i kolekcji prywatnych.

 


TEATR


21.09 (wtorek)

Antygona w Nowym Jorku

Teatr Horzycy, Scena na Zapleczu, godzina 19:00, bilety: 40zł normalny, 30zł ulgowy.

 Park na dolnym Manhattanie w Nowym Jorku to przestrzeń życiowych rozbitków, samotnych bezdomnych i ludzi wyrzuconych na margines jednego z najbogatszych miast świata. Są wśród nich emigranci, którym nie udało się spełnić amerykańskiego snu – Portorykanka Anita, Polak Pchełka i Rosjanin Sasza. Za czym tęsknią? O czym marzą? I dlaczego my, których rytm życia często wyznacza spłata kredytów, możemy w nich ujrzeć samego siebie? Kim są dla nas imigranci?

Sezon teatralny 2019/2020 otwieramy premierą znakomitej sztuki Janusza Głowackiego w reżyserii Macieja Marczewskiego. „Antygona w Nowym Jorku” to błyskotliwa i poruszająca tragikomedia o społecznym wykluczeniu oraz niezbywalnym prawie do walki o swoją tożsamość i godność.

Janusz Głowacki

reżyseria: Maciej Marczewski

scenografia/kostiumy: Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński

drugi scenograf: Sławomir Szondelmajer

obsada:

Policjant – Michał Marek Ubysz

Sasza – Paweł Tchórzelski

Anita – Joanna Rozkosz

Pchełka – Bartosz Woźny

John (zwłoki) – Robert Nowak

asystentka reżysera: Joanna Rozkosz

inspicjentka-suflerka: Alicja Kostrzewska

Fotografie: Wojtek Szabelski

W spektaklu wykorzystano utworu z repertuaru Franka Sinatry: Strangers In The Night (sł. Charles Singleton/Eddie Snyder, muz. Bert Kaempfer), New York, New York (sł. Fred Ebb, muz. John Kander), That’s Life (sł. Kelly Gordon, muz. Dean Kay Thompson), Fly Me To The Moon (sł. i muz. Bart Howard)

Czas trwania: 2 godz. 15 minut (z przerwą)

 


KINO


20.09 (poniedziałek)

Filmowe poniedziałki

Artus Cinema, godz. 15:30 i 18:30, wstęp wolny.

Fotele w Artus Cinema znów na Was czekają! Filmowe poniedziałki to nasz cykl dla kinomaniaków i zwykłych laików, podczas których pojawiający się na ekranie film, pozostaje tajemnicą, aż do momentu, gdy usiądziecie w naszej kameralnej sali kinowej.

Razem z naszymi bohaterami wybierzemy się w słodko-gorzką podróż przez całą Polskę. Marzenia jednego z nich o lotnictwie właśnie zostały zaprzepaszczone przez przydział do marynarki wojennej. Starszy brat postanawia odwieźć go do feralnej jednostki i w trakcie podróży przygotować na nadchodzącą przyszłość. To pełna humoru i zaskakującej refleksji opowieść o młodości, przyjaźni i miłości, w tle których Neil Armstrong przygotowuje się do lądowania na księżycu.

Seans, jak zwykle poprzedzi krótka prelekcja przedstawiająca historię powstawania filmu oraz kinowe ciekawostki z nim związane.

Liczba miejsc ograniczona.

Bezpłatne wejściówki do odbioru pół godziny przed seansem.

Jednej osobie przysługuje 1 wejściówka.

Brak możliwości rezerwacji wejściówek.

 

27.09 (poniedziałek)

Filmowe poniedziałki

Artus Cinema, godz. 15:30 i 18:30, wstęp wolny.

Fotele w Artus Cinema znów na Was czekają! Filmowe poniedziałki to nasz cykl dla kinomaniaków i zwykłych laików, podczas których pojawiający się na ekranie film, pozostaje tajemnicą, aż do momentu, gdy usiądziecie w naszej kameralnej sali kinowej.

Tego wieczoru przeniesiemy się do Nowego Yorku, obserwując jak dwie pary zrównoważonych rodziców spotykają się w mieszkaniu jednej z nich, by porozmawiać o bójce ich synów. To, co rozpoczyna się jako uprzejma dyskusja szybko eskaluje do prawdziwej awantury, obnażając wszystkie wady, hipokryzję i nieraz groteskowe poglądy bohaterów. Pozornie nienaruszalne fronty kruszą się i zmieniają w mgnieniu oka, a każdy chce mieć ostatnie słowo – nawet jeśli oznacza to użycie siły.

Seans, jak zwykle poprzedzi krótka prelekcja przedstawiająca historię powstawania filmu oraz kinowe ciekawostki z nim związane.

Liczba miejsc ograniczona.

Bezpłatne wejściówki do odbioru pół godziny przed seansem.

Jednej osobie przysługuje 1 wejściówka.

Brak możliwości rezerwacji wejściówek.

 


INNE



22.09 (środa)

Świat i okolice | GRUZJA – krainy Wysokiego Kaukazu | Krzysztof Nodar Ciemnołoński
Sala Wielka Dworu Artusa, godz. 18:30, bilety: 5zł normalny, emeryci, renciści, niepełnosprawni, uczniowie, studenci – wstęp wolny.

Jesteśmy tu po to, żeby poczuć baśniowość świata!

W trakcie spotkania Krzysztof Nodar Ciemnołoński opowie o gruzińskich krainach położonych w paśmie Wysokiego Kaukazu. O magicznej i niedostępnej Tuszetii, o warownych wioskach w Chewsuretii, na skraju Gruzji i Czeczenii, o gruzińskiej Szwajcarii – Raczy, oraz o Swanetii, znanej z legendarnych baszt obronnych, które chroniły przed najazdami oraz krwawymi zemstami rodowymi. Przeniesiemy się do miejsc, w których czas się zatrzymał, w których królują mity, a codzienne życie przebiega wśród monumentalnych gór, od wieków chroniących sekrety kaukaskich górali.

Spotkanie będzie miało formułę stand-up show, audio-wizualnego slajdowiska, wypełnionego barwnymi opowieściami i anegdotami, podszytymi kaukaskim, absurdalnym humorem i zadziornym przesłaniem.

Krzysztof Nodar Ciemnołoński – podróżnik o gruzińskich korzeniach, autor ponad 160 artykułów i reportaży o Gruzji (oraz o Armenii, Azerbejdżanie, Rosji i Kazachstanie) i ponad 60 filmów podróżniczych na YouTube. Pilot i organizator wycieczek na Kaukaz, do Azji Centralnej i Rosji, właściciel firmy turystycznej Tamada Tour, piekarni gruzińskiej Nodaris Puri przy ul. Podmurnej 14 w Toruniu oraz marki wina Nodaris Wine. Prezes fundacji Tamada, która pomaga potrzebującym Gruzinom i Polonii w Gruzji. Od 2007 roku dzielił życie między Polskę a Gruzję, od 2014 roku mieszka na stałe w Tbilisi.

 

28.09 (wtorek)

„Otwórz mi mamusiu to okno w komorze”

Muzeum Etnograficzne, godz. 18.00, bilety: 5zł.

Spotkanie z cyklu „Żywot pieśni, pieśni żywota” polegającego na wspólnym śpiewaniu pieśni ludowych związanych z różnymi momentami życia i kalendarza obrzędowego na wsi. Tym razem zaśpiewamy na świeżym powietrzu. Poznamy utwory nawiązujące do codziennych czynności lub specyficznych zawodów i do wartości pracy na wsi. Do udziału nie są wymagane wcześniejsze doświadczenia ani umiejętności wokalne. Można przyjść tylko po to, by posłuchać. W trakcie imprezy zaprezentowane zostaną archiwalne nagrania wiejskich śpiewaków i śpiewaczek. Teksty zapewnia organizator.

Prowadzenie: Marta Domachowska.

Liczba miejsc ograniczona.

 

wrzesień (piątek)

Piątki z przewodnikiem w Olenderskim Parku Etnograficznym w Wielkiej Nieszawce

Olenderski Park Etnograficzny w Wielkiej Nieszawce, godz. 12:00 i 15:00, bilety: 14 zł normalny, 8 zł ulgowy, 28 zł rodzinny.

W każdy piątek września o godz. 12:00 i 15:00 Olenderski Park Etnograficzny w Wielkiej Nieszawce zwiedzić można z przewodnikiem. Wystarczy bilet wstępu, oprowadzanie w tych terminach jest bezpłatne.

Aby wziąć udział w zwiedzaniu należy napisać wiadomość na adres: sklepik.ope@etnomuzeum.pl lub zadzwonić pod numer tel. 513 677 255.

 

21.09 (wtorek)

Toruńskiej roboty meble po roku 1920, czyli „wprządz sztukę do rydwanu Ojczyzny”

Książnica Kopernikańska, ul. Słowackiego 8, godz. 18:00, wstęp wolny.

Katarzyna Kluczwajd zaprasza na 5. spotkanie z cyklu ‚Zabytki młodszego pokolenia – Retro’. Tym razem poświęcone toruńskiej sztuce użytkowej okresu Drugiej Rzeczpospolitej.

Katarzyna Kluczwajd: Informacje dotyczące pierwszej po odzyskaniu przez Polskę niepodległości miejscowej wytwórni mebli i przedmiotów użytkowych „Polameryka” stanowią przyczynek do dziejów toruńskiego rzemiosła artystycznego. Ukazują też kontekst historyczny czasów po 1920 roku, kiedy każde niemal działanie, także biznesowe, miało wydźwięk patriotyczny – działalność „Polameryki” określano jako służbę dla Ojczyzny.

Drugi wątek dotyczy wyposażenia piwnicy Konfraterni Artystów w Ratuszu Staromiejskim.

‚Zabytki młodszego pokolenia – Retro’ to cykl spotkań poświęconych sztuce i kulturze dawnego Torunia. Tematycznie nawiązuje do konferencji ‚Zabytki młodszego pokolenia’ przygotowywanych od 2015 r. przez Toruński Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Książnicę Kopernikańską.

W trakcie comiesięcznych spotkań omawiamy zagadnienia, którym poświęciliśmy uwagę podczas kolejnych sesji sympozjum. Owe tematy powracają do nas w nowych wersjach – znacznie rozszerzonych, uzupełnionych o najnowsze ustalenia, zilustrowanych większą liczbą materiałów ikonograficznych i opatrzonych autorskim komentarzem Katarzyny Kluczwajd.

Spotkania mają uwrażliwić na dziedzictwo młodszego pokolenia, mają zachęcić do poznawania Torunia i zabytków czasów nowszych, do sięgnięcia po ciekawe książki tej serii (już 11 tomów) oraz do uczestniczenia w konferencjach, które odbywają się dwa razy w roku, w maju i listopadzie.

 

23.09 (czwartek)

Viktoria Park i Tivoli – restauracje-ogrody. Toruńskie przedmieścia sprzed lat

Książnica Kopernikańska, ul. Słowackiego 8, godz. 18:00, wstęp wolny.

W czwartek, 23 września, zapraszamy na spotkanie promujące najnowszą książkę Katarzyny Kluczwajd. Autorka pisze w niej o kulturze popularnej Torunia, o codzienności i odświętności torunian od 4 ćwierci XIX w. po rok 1939. Publikacja zawiera wiele nowych ustaleń i niepublikowanych ilustracji. Spotkanie odbędzie się w Książnicy Kopernikańskiej przy ul. Słowackiego 8. Początek o godz. 18.00.

Katarzyna Kluczwajd: Kultura popularna u schyłku XIX w. zaświadczała o nowoczesności miasta tak samo, jak… komunikacja publiczna i wodociąg. W Toruniu kwitła w przedmiejskich salonach Viktoria Park na Mokrem, Tivoli na Bydgoskim Przedmieściu i innych przybytkach. Ich historie to dzieje miejsc i ludzi: przestrzeni miasta, architektury i jej przemian, właścicieli i zarządców, artystów i konsumentów, twórców i odbiorców. To historie trwania (budowli) i dziania się (imprez), których dopiero koniunkcja buduje obraz kultury Torunia sprzed lat. Książka ukazuje dzieje kultury miasta przez duże K i kultury popularnej od schyłku XIX w. do roku 1939 (z akcentem na mniej znany okres sprzed 1920 roku).

W Viktoria Park, zwanym „Dworem Artusa klasy średniej”, działały sceny teatralna i operowa – przez lata jako scena teatru miejskiego (1887-1904), także letnia, variétés. Był Pałac Tańca, występy gwiazd, żywe obrazy i pokazy filmów. Odbywały się turnieje zapaśnicze, pokazy telepatii i chiromancji, dobroczynne bazary, wykłady, wiece, imprezy stowarzyszeń, czasem z nie lada atrakcjami, jak… lot balonem, uroczystości świąt państwowych i wielkich rocznic, jak 100-lecie Bitwy Narodów, 1600 lat edyktu mediolańskiego cesarza Konstantyna. Wielką rangę ponadlokalną miały: awangardowe widowisko teatralne „Król Edyp” (1912), pierwszy w Toruniu spektakl „Dziadów” Adama Mickiewicza (1913), polska Wystawa Przemysłowa (1913) – wszystko to za rządów Joanny Łyskowskiej. Po 1920 roku sławę Parkowi Wiktorii przyniosła Pomorska Wytwórnia Filmowa Marwin-Film (1929-1930) Bernarda Marwińskiego. Po upadku restauracji-ogrodu ciąg dalszy historii miejsca to budowa gmachu Sądu Apelacyjnego (1938-1947), opisana dopiero w tej monografii.

Specjalnością Tivoli były imprezy niemieckich stowarzyszeń wyznaniowych, a przede wszystkim muzyka, także poważna (m.in. Richarda Wagnera). Lokal był znany za sprawą Pałacu Wrotkowego (1911), święta piwa, wystaw ogrodniczych, Święta Róż, dorocznego Święta Reformacji, wykładów – także wyłącznie dla pań. Tu torunianie świętowali 150-lecie urodzin Friedricha Schillera. Po 1920 roku Tivoli zyskało rangę przybytku X Muzy, w okresie okupacji hitlerowskiej – trzeciej w mieście sceny teatralnej.