Kalendarz wydarzeń dla seniorów: do 15 września

Powiększ rozmiar tekstu

WARSZTATY

 

16.09. (poniedziałek) 17:30        

Cherry, cherry Lady! | warsztaty tworzenia kolczyków-wisienek

CK Dwór Artusa, Filia Dom Muz Rudak
bilety – 10 zł

Okazja do stworzenia własnoręcznej biżuterii, która przyozdobi i dopełni Wasze stylizacje! Na zajęciach wykonamy koralikowe kolczyki-wisienki lub (dla osób bez przekłutych uszu) zawieszkę do naszyjnika.

Zapewniamy wszelkie niezbędne materiały.

Zajęcia poprowadzi Paula Raszka.

 

 

17.09. (wtorek) 16:00      

CHILL-UFF-KA – rozmowy wokół sztuki współczesnej w przestrzeni wystaw

CSW

Bilety: 10 zł

Zapisy: GoOut lub w recepcji CSW

Limit miejsc – 15 osób

Czas trwania: 1 godz.

Wiek: 15+

 

 

18.09. (środa) 18:00        

Warsztaty organizacji produkcji filmowej, cz. 1

CSW

Bilety: 15 zł
Zapisy: piotr.wasniewski@csw.torun.pl
Limit miejsc: 20 osób
Czas trwania: 2 godz.
Wiek: 15+

 

 

19.09. (czwartek) 16:00  

Grafika na warsztat! Warsztaty dla młodzieży i osób dorosłych

CSW

Bilety: 30 zł

Zapisy: osobiście w recepcji CSW lub pod nr tel 56 610 97 16
Limit miejsc – 12 osób

Czas trwania: 2 godz.

 

 

19.09. (czwartek) 18:00  

Chodź na (s)ploty! | warsztaty plecenia makram | zakładka do książki

CK Dwór Artusa, Rynek Staromiejski 6

Masz ochotę na relaks połączony z dawką kreatywności? Weź udział w naszych zajęciach plecenia makram!

Podczas zajęć nauczymy się jak wykonać stylowy i przydatny dodatek – zakładkę do książki. Ta pozornie niewielka, lecz efektowna ozdoba pozwoli nam zaznajomić się z wieloma rodzajami splotów, które wykorzystać możemy podczas tworzenia większych form. Zajęcia będą idealnym sposobem na spędzenie czwartkowego popołudnia zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych rękodzielniczek i rękodzielników.

Makrama to technika zaplatania znana już od czasów starożytnych, która w ostatnich latach zyskała ogromną popularność, nie tylko ze względu na efektowność kompozycji, ale i prostotę wykonania. Do stworzenia robótki nie potrzeba dodatkowych narzędzi, takich jak szydełko czy druty, a możliwości są wręcz nieograniczone! Niezależnie, czy zaczynasz od zera i chcesz poznać podstawowe sploty, czy już masz doświadczenie i pragniesz spędzić popołudnie, odprężając się pośród sznurków i poznając nowe wzory do wykonania, warsztaty będą do tego idealną okazją. Tworzenie makram to alternatywna forma rozrywki, która pomaga się odstresować i dać upust swojej kreatywności.

*Na wrześniowych zajęciach stworzymy makramową zakładkę do książki.

*Na każdym spotkaniu płacimy za stanowisko (materiały na jedną kompozycję), przy jednym stanowisku pracować mogą 2 osoby, więc kupując jeden bilet możecie ze sobą zabrać dziecko, mamę, sąsiadkę czy partnera lub partnerkę.

Obowiązkowe zgłoszenie liczby osób na 3 dni przed warsztatami na adres email: edukacja@artus.torun.pl

Zajęcia poprowadzi dla Was Anna Kacperska.

 

 

23.09. (poniedziałek) 17:30        

Folklor i serca | warsztaty artystyczne

CK Dwór Artusa, Filia Dom Muz Rudak

Bilety – 10 zł

Wyjątkowe warsztaty tworzenia aluminiowych serc, znanych w Meksyku pod nazwą „Milagritos” (cudeńka). To tradycyjna forma sztuki ludowej, która wywodzi się z kultury meksykańskiej. Te pięknie zdobione serca stanowią ozdobę domów i symbolizują nadzieję oraz miłość. Każde serce jest unikalne i pełne barwnych detali. Podczas warsztatów poznamy historię „Milagritos”, a także dowiemy się jak pracować z alumunium by wydobyć z niego niezwykłe formy i kształty. Serca, które stworzymy podczas spotkania stanowić będą doskonały prezent dla bliskich osób!*

*Ze względu na specyfikę warsztatów, zapraszamy na nie osoby dorosłe.

Zapewniamy wszelkie niezbędne materiały.

Zajęcia poprowadzi dla Was Michał Składanowski – animator kultury

 

 

24.09. (wtorek) 17:30      

W świecie Surrealizmu | warsztaty artystyczne

CK Dwór Artusa, Filia Dom Muz Rudak

wstęp wolny

Podczas warsztatów dowiemy się jak na świat patrzyli jego twórcy. Poznamy najbardziej charakterystycznych artystów tego kierunku w sztuce.

Rozbudzimy wyobraźnię za pomocą nieoczywistych połączeń kolorystycznych.

Zanurzymy się w fantastycznych wyobrażeniach rzeczywistości niczym Salvador Dali.

Podczas warsztatów stworzymy własne surrealistyczne dzieło sztuki.

Zapewniamy wszystkie niezbędne materiały.

Zajęcia poprowadzi dla Was Karolina Król-Buczko

 

 

24.09. (wtorek) 18:00      

Warsztaty scenariopisarskie

CSW

Prowadzenie: dr Radosław Osiński
Bilety: 15 zł
Zapisy: radoslaw.osinski@csw.torun.pl
Limit miejsc: 20 osób
Czas trwania: 2 godz.
Wiek: 15+

 

26.09. (czwartek) 17:30  

Kolorowa Panama | warsztaty artystyczne

CK Dwór Artusa, Filia Dom Muz Rudak

bilety – 7 zł

Barwne warsztaty, podczas których poznacie technikę Mola, która jest tradycyjną formą sztuki wywodzącą się z kultury Kuna z Panamy. Polega ona na tworzeniu kolorowych tkanin poprzez ich warstwowe wycinanie i naszywanie, dzięki czemu uzyskać można barwne i bogato zdobione wzory. Wspólnie zainspirujemy się panamską estetyką i w formie wycinankowej stworzymy swoje własne zwierzęta i geometryczne kształty. Oprócz tego poznamy historię panamskiej Moli i znaczenie poszczególnych motywów w kulturze Kuna. Dowiemy się również, które istoty są najpopularniejsze i dlaczego. Nie zwlekajcie dłużej! Nożyczki w dłoń i do dzieła!

Zapewniamy wszelkie niezbędne materiały.

Zajęcia poprowadzi dla Was Michał Składanowski – animator kultury

 

 

28.09. (sobota) 10:00 – 13:00   

Glina! – warsztaty rękodzielnicze

Muzeum etnograficzne – wielka Nieszawka

bilety – 170 zł

Kto nie chciałby samodzielnie ulepić sobie miski, kubka czy… konika?! Jeśli macie takie marzenia zapraszamy do naszego skansenu. Podczas sobotnich warsztatów dowiecie się jak przygotować glinę, jak ją formować przy użyciu własnych rąk i jak wykorzystywać specjalistyczne narzędzia. Będziemy lepić z formy, z plastra, z ręki i toczyć na kole. Naczynia i figurki, które powstaną podczas warsztatów zostaną wypalone w piecu garncarskim. Spotkanie, które poprowadzi znana toruńska ceramiczka Dorota Kozińska, to nie tylko okazja do poznania, nowej nieznanej techniki ale również idealny sposób na sobotni relaks i wyciszenie a własnoręcznie wykonane prace przynoszą ogromną satysfakcję. Nasze warsztaty kierujemy do osób dorosłych, które dopiero zaczynają swoją przygodę z ceramiką!

 

Zapewniamy wszystkie potrzebne materiały. Olenderski Park Etnograficzny w Wielkiej Nieszawce.

Koszt udziału: 170 zł/os., liczba miejsc ograniczona.

Dodatkowe informacje pod nr tel.: 690 635 561, lub e-mailem: ope@etnomuzeum.pl.

 

 

WYSTAWY

 

17.05. – 17.11.2024

„Autobusem i tramwajem po dawnym Toruniu”

Muzeum Historii Torunia, ul. Łazienna 16

Wystawa „Autobusem i tramwajem po dawnym Toruniu” prezentuje historię toruńskiej komunikacji miejskiej od momentu przejazdu pierwszego konnego tramwaju w 1891 r. aż do czasów współczesnych. Poruszone zostały na niej przede wszystkim zagadnienia związane z rozwojem infrastruktury komunikacyjnej oraz funkcjonowaniem transportu w zmieniających się w czasie realiach społeczno-politycznych. W tej historii pojazdów i ludzi nie pominięto także momentów szczególnie trudnych – czasu okupacji niemieckiej oraz procesu odbudowy infrastruktury komunikacyjnej po II wojnie światowej.

Wystawa ta to także opowieść o ludziach i miejscach, na które silnie oddziaływały zmiany związane z rozwojem komunikacji. Obok unikatowych fotografii, zdjęć i planów linii tramwajowych oraz autobusowych, zobaczyć będzie można wiele interesujących obiektów, m.in. bilety, kasowniki, mundury, fragmenty szyn, a także liczne przedmioty użytkowe przydatne w pracy konduktorów, motorniczych, kierowców oraz w zakładowych warsztatach, które utrzymywały całą infrastrukturę w należytym stanie technicznym. Ekspozycja stanowić może także sentymentalną podróż po ulicach dawnego miasta. Użyty materiał ikonograficzny pokazuje nie tylko zmiany w funkcjonowaniu transportu miejskiego, ale także ewolucję warunków życia jego mieszkańców, których losy uzależnione były od przemian społeczno-politycznych minionych epok.

Eksponaty na wystawę zostały użyczone przez: Muzeum Okręgowe w Toruniu, Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu, Archiwum Państwowe w Toruniu oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Toruniu.

 

7.06. – 27.10.2024

„Metamorfozy natury. Fotografie Elżbiety Dzikowskiej, biżuteria Jolanty i Andrzeja Kupniewskich”

Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika

W Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika od 7 czerwca do 27 października 2024 r. będzie można oglądać niezwykle oryginalną kolekcję naszyjników, pierścieni i brosz autorstwa Jolanty i Andrzeja Kupniewskich. Artyści od ponad 30 lat prowadzą pracownię złotniczą i poznają arkana sztuki. Oboje też wypracowali swoją indywidualną stylistykę. „U Joli – mówi Andrzej Kupniewski – jest ona czysta, przejrzysta i delikatna, u mnie wręcz odwrotnie, ale zawsze z zachowaniem minimalizmu. Moje obiekty sprawiają wrażenie ciężkich i mrocznych, przy jednoczesnym zachowaniu ergonomicznej wagi przedmiotów. Elżbieta Dzikowska określiła mnie jako «drapieżnego minimalistę»”.

Jola i Andrzej są wnikliwymi obserwatorami natury, skąd czerpią inspirację, tworząc biżuterię. I tak zafascynowani wyjątkową kolekcją zdjęć „Ziemia z bliska” Elżbiety Dzikowskiej, stworzyli cykl biżuterii w metaloplastycznej interpretacji. Uchwycone w artystycznej makrofotografii: wyschnięte koryto rzeki w Mongolii, kora drzew, świetlne refleksy na tafli wody czy meandryczne formy piasków pustyni, stanowią długotrwałą inspiracją dla Joli i Andrzeja Kupniewskich. Sztuka łączy, tym razem pracownię złotniczą z dziełami wybitnej fotografki Elżbiety Dzikowskiej i Jej spojrzeniem na wielki świat. Ekspozycja, która znalazła miejsce w Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika w Toruniu, jest najlepszym przykładem różnych sposobów postrzegania świata i wyrażania sztuki we wzajemnych relacjach, inspiracjach”.

Na wystawie, oprócz zdjęć Elżbiety Dzikowskiej i około 100 egzemplarzy biżuterii Jolanty i Andrzeja Kupniewskich, znalazły się również: filmy Cypriana Olenckiego i Antona Groscha, fotografie Niny Kupniewskiej, Arkadiusza Obszyńskiego, Jacka Ożóga i Sebasstiana Skalskiego oraz prace projektantki mody Joanny Weyna.

 

 

28.06–24.11.2024

Nowe pokolenie i klasycy z kolekcji Wojciecha Fibaka
CSW

Bilety – 10/ 15 zł

 

 

13.09.2024 – 31.03.2025

Fotografia – dokumenty, obrazy, dzieła – wystawa

Muzeum Etnograficzne, Wały Gen. sikorskiego

13 września (piątek), o godz. 18.00 zapraszamy na wernisaż wystawy „Fotografia – dokumenty, obrazy, dzieła. Czarno-biała retrospekcja z badań terenowych Muzeum Etnograficznego w Toruniu”.

Nowa wystawa czasowa to próba spojrzenia na dorobek pracowników Muzeum Etnograficznego w Toruniu oczami fotografów. Na wystawie będzie można obejrzeć archiwalne zdjęcia ukazujące nieprzemijający urok czarno-białej fotografii, która w dobie wszechobecnej kolorystyki może ujmować prostotą, oszczędnością barw czy niezamierzoną, techniczną skazą.

Zastosowana perspektywa ukazuje geografię badań terenowych, odkrywa krajobrazy i utrwalone na błonie fotograficznej obiekty: budynki, ich wnętrza, podwórza, ulice. Przygląda się wsiom i prowincjonalnym miasteczkom oraz życiu i pracy ich mieszkańców. W ten sposób odsłania prawdę i piękno, doświadczanego przez etnografa, terenu.

Kurator wystawy: Artur Trapszyc

Współpraca: Dorota Kunicka

Projekt wystawy i oprawa graficzna: Katarzyna Tużylak-Kopytko

Miejsce: Spichlerz w Parku Etnograficznym w Toruniu, ul. Wały gen. Sikorskiego 19

 

 

14.09. – 3.10.

Wystawa „ZaNURzyć” | Tomasz Cebo

Dwór Artusa, Rynek Staromiejski 6

wstęp wolny

TO masz CEBO – artysta muzyk, performer i malarz, urodzony o 8:03 w Złotowie w 1980 roku. Absolwent malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.

W swoim malarstwie nawiązuje do nowego ekspresjonizmu, malarstwa figuratywnego oraz ekspresjonizmu abstrakcyjnego, tworząc własny, oryginalny styl. Jego obrazy są dostępne w kolekcjach i galeriach na całym świecie – od Nowego Jorku po Toruń.

Cechy charakterystyczne jego twórczości to:

  • Action painting, który określa mianem “chlap”, gdzie prędkość wykonywanego gestu wyprzedza Pollocka
  • Infantylizm, przejawiający się w literkach, niedokończonych słowach, często pisanych od tyłu i pozamienianych miejscami. Jest to bezpośrednie nawiązanie do Basquiata.
  • Pejzaż, który jest nieodłącznym motywem jego prac, od realistycznego po zmodyfikowany, surrealistyczny świat.

Swobodnie porusza się także w obszarach audio instalacji korzystając z możliwości własnego głosu. Wykorzystuje instrumentarium elektroniczne, tworzy swoistego rodzaju spektakle dźwiękowe, zaprzeczając tym samym konwencji zwrotka-refren. Prowokuje i intryguje, co udowodnił swym udziałem w telewizyjnym show Must Be The Music, gdzie dotarł aż do półfinału. Kora Jackowska uznała go za Eltona John’a XXI wieku. Jak sam twierdzi „świadomie postawił kolejny filar, na którym stanie most pomiędzy światem komercji a tym niezależnym ”. Współtworzył interdyscyplinarny projekt z pogranicza nauki i sztuki: INSTYTUT B61. Wieloletni właściciel i koordynator działań artystycznych toruńskiego klubu NRD.

Więcej na www.cebo.art

Wystawa czynna od 14 września do 3 października 2024 roku w Galerii Artus codziennie w godzinach od 13:00 do 19:00

 

 

SPOTKANIA

 

17.09. (wtorek) 18:00

Wokół architektury: Polskie modernistki. Kobiety w architekturze lat międzywojennych

CSW

Prowadzenie: Michał Pszczółkowski
Spotkanie na żywo w sali audiowizualnej w budynku B
Wstęp wolny

 

19.09. (czwartek) 17:30

Niewidzialny obraz | Wielozmysłowa dyskusja

WOAK, ul. Kościuszki 75-77

wstęp wolny, zapisy WOAK

Zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie w ramach projektu „Niewidzialny Obraz | Seria dyskusji o sztuce”, które zabierze nas w multisensoryczną podróż po świecie sztuki. Wspólnie będziemy odkrywać dzieło, które jest niewidoczne dla oka, ale stanie się widoczne za pośrednictwem innych zmysłów.

Nasze wydarzenie ma na celu stworzenie przestrzeni, gdzie sztuka staje się dostępna dla wszystkich. Dzięki zastosowaniu tyflografki, audiodeskrypcji, elementów dotykowych i aromatów, będziemy dyskutować o obrazie w sposób, który łączy wszystkie zmysły.

Spotkanie poprowadzą Łukasz Wudarski – historyk sztuki i Artur Byliński – społecznik łamiący bariery językowe związane z niewidzeniem na swoim kanale  Becoming Blind Tutorials. Zaproszą nas do wspólnej refleksji i interpretacji „niewidocznego” dzieła, tworząc przestrzeń do głębokiej i wciągającej dyskusji.

WAŻNE: Po rozpoczęciu wydarzenia nie będzie możliwość wejścia na salę, gdyż będzie w pełni wyciemniona. Zastosowane materiały będą stymulować zmysły poprzez zapach, faktury, dźwięk i smak.

 

 

19.09. (czwartek) 18:00

Spotkanie z Maciejem Siembiedą

Książnica Kopernikańska | Słowackiego 8

Wstęp wolny

Gościem festiwalu literackiego Gwiazdozbiór Kryminalny Kujawy i Pomorze będzie Maciej Siembieda. Na spotkanie z pisarzem zapraszamy 19 września o godz. 18.00.

Maciej Siembieda – dziennikarz z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem reporterskim – specjalizuje się w śledztwach historycznych. Trzykrotnie otrzymał za nie tzw. „polskiego Pulitzera”, czyli nagrodę Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, uznawaną za najwyższy laur zawodowy w kraju. Laureat ponad dwudziestu nagród w konkursach na reportaż.

Jako pisarz debiutował w 2017 r. powieścią sensacyjną „444”, która otworzyła cykl z Jakubem Kanią („444”, „Miejsce i imię”, „Wotum”, „Kukły”, „Kołysanka” oraz „Orient”). W 2023 r. otrzymał Nagrodę Czytelników Wielkiego Kalibru za powieść „Katharsis”.

Spotkanie z pisarzem odbędzie się w siedzibie Książnicy Kopernikańskiej przy ul. Słowackiego 8.

Terminy pozostałych spotkań w Książnicy Kopernikańskiej w ramach festiwalu Gwiazdozbiór Kryminalny Kujawy i Pomorze:
– 17 października: Jędrzej Pasierski
– 14 listopada: Wojciech Chmielarz

 

 

26.09. (czwartek) 18:00

Historia mody: Łowickie róże, serialowa Alexis i syrena z jedwabiu. Kolekcje mody Grażyny Hase

CSW

wstęp wolny

Prowadzenie: Agnieszka Dąbrowska
Spotkanie na żywo w sali audiowizualnej w budynku B

 

26.09. (czwartek) 18:00

„Bluesowy alfabet Sławka Wierzcholskiego” | spotkanie autorskie i premiera książki

Dwór Artusa, rynek staromiejski 6 | wstęp wolny

 

„Bluesowy alfabet Sławka Wierzcholskiego” to ujęty w formę abecadła życiorys weterana polskiej sceny bluesowej. Wspomnienia Sławka Wierzcholskiego to anegdoty i opowieści związane z 42-letnią działalnością zespołu Nocna Zmiana Bluesa. Są wśród nich relacje z koncertów i spotkań z gwiazdami światowego bluesa, egzotyczne podróże, muzyczne flirty, a także ważne projekty i nieplanowane incydenty pozasceniczne.

Jak na CV przystało, poznajemy Wierzcholskiego także prywatnie. Obserwujemy jego życie od najmłodszych lat, przez okres nastoletni, krótkotrwałe studia prawnicze, aż po dojrzałego ojca i dziadka bluesmana, siedzącego z gitarą na ganku swojej wiejskiej samotni. Kilkadziesiąt haseł (od litery A do Ż) przeplata bogata dokumentacja zdjęciowa.

W ten sposób powstał na poły oficjalny, na poły nieoczywisty autoportret artysty, od ponad czterech dekad „chorującego na bluesa”. Ku uciesze fanów tej muzyki – bez szans na wyleczenie.

W spotkaniu będą uczestniczyć Sławek Wierzcholski oraz autor książki – Mariusz Szalbierz.

„Bluesowy alfabet Sławka Wierzcholskiego” ukaże się we wrześniu 2024 roku nakładem wydawnictwa Adam Marszałek.

 

FILM/TEATR

 

16.09. (poniedziałek) 16:30

Filmowe poniedziałki – pokaz z napisami dla osób niesłyszących i słabosłyszących

Centrum Kultury Dwór Artusa

Czas trwania wydarzenia – około 2,5 godziny | Film w angielskiej wersji językowej z napisami w języku polskim | Wstęp wolny | Bezpłatne wejściówki do odbioru przed wejściem na seans | Liczba miejsc ograniczona | Brak możliwości wcześniejszej rezerwacji

Filmowe poniedziałki to cykl dla kinomaniaków i zwykłych laików, podczas których pojawiający się na ekranie film, pozostaje tajemnicą, aż do momentu, gdy usiądziecie w kameralnej sali kinowej.

16.09. – Małżeństwo muzyków z 50-letnim stażem zostaje wystawione na ciężką próbę, gdy pewnego dnia żona przechodzi silny atak, w wyniku którego jej stan zdrowia dramatycznie się pogarsza. Opowieść skupia się na miłości, oddaniu i poświęceniu. Przedstawia moralne dylematy związane z chorobą ukochanej osoby.

Seans jak zwykle poprzedzi krótka prelekcja przedstawiająca historię powstawania filmu oraz kinowe ciekawostki z nim związane.

 

 22.09. (niedziela) 18:00
Z Organkiem o filmach: The Birthday Party: Bunt w niebie

bilety – 14/ 16 zł
CSW

reż. Ian White, dokumentalny/muzyczny, Australia, 2023, 98 min.

 

 

24.09. (wtorek) 18:00
Martyna Wenda | Po napisach | projekcja i dyskusja

wstęp wolny
WOAK, ul. Kościuszki 75-77

We wrześniu razem z Martyną Wendą – w ramach cyklu „Po napisach” – poznamy „Las, którego już nie ma”

Film opowiada o trudnym procesie pogodzenia się ze stratą ukochanego miejsca. To właśnie tutaj urodził się, wychował, dorastał i założył rodzinę Jerzy. Bohater filmu wspominając swoje życie, uświadamia sobie, że po raz ostatni zobaczył las w pełnej okazałości. Postanawia rozpalić symboliczne ognisko, w którym pali połamane przez nawałnicę gałęzie i korzenie.

Martyna Wenda – ukończyła Liceum Plastyczne im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Szkołę Filmową Wajda School & Studio, a także Sztukę Mediów i Edukację Wizualną, specjalizację Multimedia i Fotografia na UMK w Toruniu. Obecnie doktorantka Academia Artium Humaniorum w dziedzinie nauk o sztuce.

Specjalizuje się w fotografii i filmie dokumentalno-eksperymentalnym, łącząc teorię z praktyką artystyczną. Poprzez prowadzenie licznych wykładów i warsztatów fotograficzno-filmowych jest aktywnie zaangażowana w działalność edukacyjną i popularyzatorską w dziedzinie sztuki. Obecnie w ramach współpracy z CSW prowadzi „Konsultacje filmowe”.

Po projekcji, a dokładnie po napisach końcowych, wspólnie porozmawiamy z twórczynią, która opowie o swojej wizji artystycznej, procesie twórczym, inspiracjach i wyzwaniach, z którymi się zmierzyła. Będzie to także doskonała okazja do zadawania pytań, wymiany poglądów i pogłębienia swojej wiedzy na temat sztuki filmowej.

 

 

27-29.09., 18:00/ 19:00

Ćwiczenia stylistyczne – spektakl

Teatr W. Horzycy

Bilety: 40 – 60 zł

Reżyseria: Eva Rysová

Ten spektakl nigdy się nie powtórzy. Jest to po prostu matematycznie niemożliwe.

Co zdarzyło się w autobusie miejskim linii S? To jaką historię poznasz, zależy od tego, kto ją opowie. I jak. Twórcy spektaklu „Ćwiczenia stylistyczne” mają na to 99 sposobów. Komicznie lub tragicznie, erotycznie, a może na bogato? O tym, które zostaną zagrane danego wieczora, zadecydują chętna publiczność i los.

Mistrzostwo stylu, finezja i dowcip złożą się na unikalną kompozycję, a widzów czeka brawurowa, pełna humoru zabawa językiem i konwencjami teatralnymi. Wsiądźcie z nami do tego nieco szalonego autobusu, w którym otwieramy warsztat teatru potencjalnego.

Spektakl w reżyserii  Evy Rysovej to hołd dla wyobraźni i różnorodności. Scenariusz opiera się na kultowych we Francji „Ćwiczeniach stylistycznych” Raymonda Queneau, czyli eksperymencie literackim, który inspiruje twórców na całym świecie.

 

 

29.09. (niedziela), 17:00

Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią – spektakl

Teatr W. Horzycy

 

Bilety: 40 – 65 zł

Reżyseria: Michał Siegoczyński

„Noce i dnie” w reżyserii Michała Siegoczyńskiego to spektakl o pierwszej miłości i tej ostatniej. Epicki rozmach i historyczne kostiumy przeplatają się z osadzoną w popkulturze, współczesną wersją losów Barbary i Bogumiła.

Małżeństwo z rozsądku czy miłość bez wzajemności? Romans czy śmierć? Bohaterowie stają do pojedynku o szczęście i spełnienie, ale walczą też o dwie różne wizje Polski. Ta historia rozpina się między miłością i wojną zanurzając nas w losy zwyczajnych ludzi w niezwykłych czasach.

Maria Dąbrowska była za „Noce i dnie” pięciokrotnie nominowana do Nagrody Nobla. Utwór uważa się za najlepszą polską powieść realistyczną XX wieku, a film na jej podstawie obejrzało dwie trzecie Polaków (21 milionów widzów) – tylko w ciągu pierwszych dwóch lat na ekranie! Ten kultowy tytuł w Teatrze Horzycy odbija się we współczesnym lustrze pozostając w dialogu z oryginałem i ekranizacjami.

 

 

27 – 29.09.

Kuguar. Musical

Teatr Muzyczny, ul. Żeglarska 8

bilety – 65/ 75 zł

Jak nazywa się dojrzałe kobiety, które wiążą się z młodszymi mężczyznami? Jak podaje „wujek Google”, to właśnie KUGUAR – kobiety z określonej grupy demograficznej, które „polują” na (dużo) młodszych od siebie mężczyzn, by zaspokoić swój seksualny apetyt… A co jeżeli one po prostu, jak każdy, szukają szczęścia i miłości, które przecież nie znają wieku?

„Kuguar. Musical” to historia trzech niezwykłych kobiet, które znajdują się na życiowym zakręcie. Mając ze sobą bagaż doświadczeń, obowiązków i przekonań, próbują wymyślić się na nowo, by być takie, jakich oczekują mężczyźni. Tak im się przynajmniej wydaje… Czy znajdą w sobie na tyle dużo siły i odwagi, by powiedzieć życiu „TAK”?

To musical z ogromną porcją humoru, podany z dużym dystansem do wieku, starzenia się, stereotypów i tematów tabu, który udowadnia, że siła kobiet przybiera różne formy!

 

 

28 – 29.09.

Festiwal Młode Horyzonty

CSW

Szczegóły na www.csw.torun.pl

bilety – 14/ 16 zł

 

 

KONCERT

 

17.09. (wtorek) 19:00
Jazz w pałacu: Ordonką być! Recital Kamili Najduk

Teatr Muzyczny, ul. Żeglarska 8

„Ordonką być!” to muzyczna pocztówka z czasów międzywojennych, które tętniły życiem: w lokalach dancingowych strzelały korki od szampanów, unosiła się muzyka kostiumowych balów, w restauracjach eleganckim gościom przygrywał kwartet smyczkowy, a na scenie teatrów publiczność bawiły takie gwiazdy jak Zula Pogorzelska czy Eugeniusz Bodo.

Podczas recitalu usłyszymy polskie, przedwojenne szlagiery w nowych, jazzowych aranżacjach m. in. „W małym kinie” Władysława Szpilmana, „Gdy zakwitną bzy” i „Ta mała piła dziś” Artura Golda, „Pijana fordanserka” Alfreda Schera, „Piosenka o zagubionym sercu” czy „Miłość ci wszystko wybaczy” Henryka Warsa. Numery muzyczne zostały połączone spójną narracją, dla której kanwą stała się historia aspirującej, młodej artystki.

 

 

20.09. (piątek) 19:00
Gala otwarcia 6. Międzynarodowego Festiwalu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego

Organizator – Toruńska Orkiestra Symfoniczna
CKK Jordanki

Wystąpią:

Elias David Moncado (Niemcy) – skrzypce

Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent

Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Urszula Guźlecka – prowadzenie

Program:

  1. Bacewicz – Uwertura na orkiestrę symfoniczną (utwór z okazji 115. rocznicy urodzin kompozytorki)
  2. Bruch – Koncert skrzypcowy g-moll op. 26
  3. Noskowski – Z życia narodu obrazy fantazyjne na wielką orkiestrę na podstawie ”Preludium A-dur” F. Chopina (1901) (utwór z okazji 115. rocznicy śmierci kompozytora)

 

W programie inauguracyjnego koncertu zaprezentujemy dwa odmienne oblicza symfoniki. Dwudziestowieczne, z ducha neoklasyczne w Uwerturze Grażyny Bacewicz, wybitnej kompozytorki, której 115. rocznica urodzin przypadła w lutym tego roku, a także późnoromantyczne – w Uwerturze Zygmunta Noskowskiego. Pomiędzy nimi zabrzmi popisowy, niemal wzorcowo wirtuozowski, romantyczny koncert skrzypcowy Maxa Brucha.

Uwertura na orkiestrę Grażyny Bacewicz powstała w 1943 r. po tym, jak kompozytorka i skrzypaczka powróciła z Paryża do Warszawy. To utwór czasu niemieckiej okupacji, którego prawykonanie odbyło się już po zakończeniu wojny, w 1945 r. podczas Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie. Jest pełny życia, wielowątkowy, „pędzący jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego”, jak pisał o nim Stefan Kisielewski. W krótkiej formie, będącej pierwotnie wstępem do większego dzieła koncentruje wielość środków wyrazu orkiestry symfonicznej.

Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 nr 1 Maxa Brucha powstał w swojej pierwotnej formie w 1866 r., jednak młody i już wówczas bardzo ceniony kompozytor nie był z niego zadowolony. W obecnej wersji to dzieło datowane na 1867 r., które autor uzupełnił i zmodyfikował pod wpływem jednego z największych skrzypków XIX stulecia, Josepha Joachima. To utwór wirtuozowski, w którym Bruch stosuje typową dla epoki stylizację muzyki ludowej, nie stroni od rzewnej melancholii, a w całości daje dużo przestrzeni wykonawcy do zaprezentowania technicznych umiejętności.

Z życia narodu. Obrazy fantazyjne na wielką orkiestrę na podstawie „Preludium A-dur” Fryderyka Chopina Zygmunta Noskowskiego to zbiór wariacji symfonicznych na temat muzyki Chopina, które ukończone zostały w 1901 r. Pomysł nie jest nowatorski – tego rodzaju „patriotyczne wariacje” pisał sto lat wcześniej François-Joseph Gossec na temat Marsylianki, choć w przypadku Noskowskiego mamy do czynienia z dużo szerszym repertuarem środków wariacyjnych. Przekształcenia Preludium A-dur osadzone są w konwencji późnoromantycznej, a obrazować mają szerokie spektrum patriotycznych uczuć w stosunku do wciąż będącej pod zaborami ojczyzny. Pierwotny tytuł Z życia narodu został ocenzurowany przez Rosjan. Prawykonanie dzieła odbyło się zatem w Filharmonii Warszawskiej w 1902 roku pod enigmatycznym tytułem Z życia, ale wymowa utworu zapewne była czytelna dla ówczesnej polskiej publiczności.

 

21.09. (sobota) 19:00
Smyczki na pierwszym planie

wstęp wolny
TOS | Jordanki

Sublima Quartet w składzie: 

  • Kamil Skicki – I skrzypce
  • Anna Buda – II skrzypce
  • Aldona Trybulec – altówka
  • Karolina Chłostowska – wiolonczela

 

W programie:

  • A. Piazzolla – Oblivion
  • W.A. Mozart – Divertimento D-dur
  • N. Rota – Muzyka z filmu Ojciec chrzestny
  • A. Vivaldi – Cztery pory roku – Lato
  • C. Gardel – Por Una Cabeza
  • A.L. Webber – Muzyka z musicalu Upiór w operze
  • J. Williams – Muzyka z filmu Lista Schindlera
  • G. Gershwin – Summertime
  • G. Miller – Moonlight Serenade
  • F. Chopin – Walc
  • G. Bizet – Habanera z opery Carmen
  • K. Jenkins – Palladio
  • A. Piazzolla – Libertango
  • L. Hart – Blue Moon
  • J. Brahms – 5 Taniec węgierski
  • V. Monti – Czardasz

 

 

23.09. (poniedziałek) 19:00
L. Możdżer & A. Bałdych / PASSACAGLIA

bilety – 69/ 89 zł
TOS | Jordanki

Wystąpią:

  • Leszek Możdżer – fortepiany 
  • Adam Bałdych – skrzypce 

Artyści poruszają się na styku muzyki improwizowanej i poważnej, zakopując fosę dzielącą te dwa światy. „Passacaglia” to niczym nieskrępowany muzyczny dialog. Eksplorując współczesny sonoryzm, wypełniony bardzo osobistymi środkami wyrazu, artyści umiejętnie stworzyli komunikatywny, ale i zaskakujący mariaż dźwiękowy poprzez użycie unikalnej kombinacji instrumentów: niezwykle rzadkich skrzypiec renesansowych, dwóch fortepianów (w stroju 442 Hz i 432 Hz) oraz preparowanego pianina.

 

 

25.09. (środa) 18:00
Życie i twórczość Karola Lipińskiego – wykład z koncertem

wstęp wolny

Czas trwania: 45-50 min
Książnica Kopernikańska

Wystąpią:

  • Paweł Szukiewicz – skrzypce
  • Barbara Mielcarek-Krzyżanowska – prowadzenie

Program:

  • Karol Lipiński – Kaprys op. 29 nr 1
  • Karol Lipiński – Kaprys op. 29 nr 3
  • Niccolo Paganini – Kaprys op. 1 nr 1
  • Niccolo Paganini – Kaprys op. 1 nr 17

 

Karol Lipiński

To postać wielowymiarowa – wirtuoz skrzypiec, kompozytor, dyrygent, a wreszcie pedagog. Po krótkim epizodzie pracy na stanowisku koncertmistrza teatru operowego we Lwowie Lipiński wybrał karierę solową. Podczas jednej ze swoich licznych podróży artystycznych, w 1817 r., poznał włoskiego skrzypka Niccolò Paganiniego, który z sympatii do polskiego artysty zaproponował mu wspólne występy.

Lipiński z pewnością sympatię odwzajemniał, ale nie bezkrytycznie – uważał, że Paganini był wielkim skrzypkiem, ale nie pozwolił się zdominować „diabelskiej” wirtuozerii Włocha i zachował własny styl. Po śmierci Paganiniego Lipiński otrzymał jedne z jego najlepszych skrzypiec. Rzekomo Paganini pytany o to, kto jest pierwszym skrzypkiem Europy, miał także odpowiedzieć: „kto jest pierwszym – nie wiem, ale drugim jest z pewnością Lipiński”.

Jak spotkanie Lipińskiego i Paganiniego wpłynęło na życie i twórczość polskiego wirtuoza i kompozytora? Jakie miejsce jego dziedzictwo zajęło na mapie kultury muzycznej europejskiego romantyzmu? O tym opowie dr hab. Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, której wykładowi towarzyszyć będzie recital w wykonaniu Pawła Szukiewicza przybliżający twórczość obu wielkich skrzypków.

dr hab. Barbara Mielcarek-Krzyżanowska

Teoretyk muzyki, muzykolog, dr nauk humanistycznych, dr hab. sztuki. Od 2001 r. związana jest z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie uczestniczy w różnorodnych projektach badawczych oraz prowadzi działającą przy Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Pracownię Kultury Muzycznej i Folklorystyki.

Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na kulturze muzycznej XX i XXI wieku, w szczególności twórczości Zygmunta Mycielskiego oraz działalności Marii Modrakowskiej. Jest uczestniczką i organizatorką ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych.

Autorka m.in. książki Folklor muzyczny w twórczości kompozytorów polskich XX wieku (Bydgoszcz 2021). W latach 2001–2015 współpracowała z Pałacem Młodzieży w Bydgoszczy jako wykładowca i juror szeregu imprez. Od 2011 r. jest jurorem Konkursów Wiedzy Muzycznej organizowanych przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.

Paweł Szukiewicz

Ukończył Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu w klasie mgr Anny Fiedeń. Obecnie odbywa studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Pawła Radzińskiego.

Swoje umiejętności doskonalił u pedagogów takich jak: Bartosz Bryła, Małgorzata Skorupa, Maurizio Sciaretta. Był uczestnikiem kursów muzycznych w Bałoszycach oraz w Łańcucie.

Brał udział w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. w V Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej w Częstochowie (nagroda specjalna), X Międzynarodowym Turnieju Kameralnym w Trzech Odsłonach w Bydgoszczy (III nagroda) oraz w konkursie i festiwalu muzycznym Muzika be sienų na Litwie (I nagroda).

 

 

27.09. (piątek) 19:00
Inauguracja 6. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego – „Z ziemi włoskiej do Polski”

bilety – 35/ 45 zł
CKK Jordanki

Wystąpią:

  • Paweł Szukiewicz – skrzypce

Wystąpią:

  • Daniel Stabrawa – skrzypce
  • Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna
  • Piotr Matwiejczuk – prowadzenie

Program:

  • S. Moniuszko – Mazur z opery Straszny Dwór (utwór z okazji 160. rocznicy ukończenia Strasznego Dworu)
  • A. Panufnik – Koncert skrzypcowy (110 rocznica urodzin A. Panufnika)
  • R. Strauss – Fantazja symfoniczna Aus Italien op. 16 (utwór z okazji 160. rocznicy urodzin R. Straussa)

 

„Ach muzyka, to cudo cieszy i wzruszy, nie da nas owładnąć nuda; ona rajem duszy” – mówi tekst Mazura w libretcie Jana Chęcińskiego do Moniuszkowskiego Strasznego dworu. Zachwyt muzyką, ale i osobista, intymna wypowiedź jej językiem charakteryzuje także Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika na skrzypce i orkiestrę smyczkową. Osobiste są także Aus Italien Richarda Straussa – poemat symfoniczny opowiadający o podróży do Włoch.

Mazur z opery Straszny dwór to muzyka „ku pokrzepieniu serc”. Nie bez przyczyny w operze Moniuszko umieszcza go w finale, w atmosferze radości z zaręczyn Hanny i Jadwigi ze Stefanem i Zbigniewem. Utwór ten, pełen dynamiki, ognisty, bogaty, jest zwieńczeniem opery odmalowującej romantyczny portret Rzeczpospolitej szlacheckiej. Opera zapisała się w polskiej kulturze jako „bieżących klęsk pocieszycielka”, choć warto pamiętać, że raczej się nią stała, niż była z takim zamiarem pisana. Początkowo Moniuszko chciał stworzyć operę komiczną, której miejscem akcji będzie dwór „z drzewa, choć podmurowany”. Dopiero tragiczne w skutkach powstanie styczniowe sprawiło, że utwór nabrał zupełnie innej wymowy. Fakt, że władze rosyjskie zdjęły spektakl po trzech przedstawieniach pokazuje, jak czułą strunę narodową Polaków Moniuszko trącił.

Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika powstał w 1971 r. z myślą o Yehudim Menuhinie, wybitnym skrzypku i przyjacielu kompozytora, który zaproponował mu napisanie takiego utworu. Sam Panufnik mówił o swojej pracy wskazując wprost na wpływ dziecięcych wspomnień jako czynnika kształtującego jego stosunek do skrzypiec, które uważał za „instrument o ciepłym, ekspresyjnym wyrazie”. Koncert skrzypcowy był więc dla niego powrotem do dzieciństwa i, jak twierdził kompozytor, nieuchronne było zawarcie w nim sentymentalnych, polskich odniesień.

Poemat symfoniczny Aus Italien op. 16 Richarda Straussa to dzieło młodzieńcze i buntownicze. Ojciec kompozytora, ściśle nadzorujący jego muzyczną edukację, zabraniał mu sięgania do muzyki programowej. W sporze, który dzielił środowisko muzyczne (nie tylko niemieckie) na zwolenników muzyki absolutnej oraz programowej należał pierwszego obozu i zabraniał synowi czytania partytur innych niż klasyczne. Gdy chłopak odkrył dzieła Liszta, Berlioza czy Wagnera doznał, jak sam przyznawał „objawienia”. Choć twierdził wcześniej, że niemożliwe jest czerpanie inspiracji z natury, wyprawa do Włoch ten pogląd odmieniła. „Gdy widziałem rzymskie ruiny, pomysły same zaczęły przychodzić mi do głowy” – powiedział dyrygentowi Hansowi von Bülowowi, któremu utwór dedykował. Poemat, czy jak sam Strauss go nazwał, „fantazja symfoniczna” czerpie pełnymi garściami z twórców, którymi 22-letni kompozytor się fascynował – jest tam więc obok Liszta i Berlioza także „absolutny” Brahms (w obrazie ruin). Podzielony na cztery części utwór opowiada kolejno o Kampanii, rzymskich ruinach, plaży w Sorrento i ludowej muzyce Neapolu. W ostatnim przypadku Strauss popełnił słynny błąd. Użył tematu Funiculì, funiculà, uważając piosenkę tę za motyw ludowy. W rzeczywistości to utwór napisany przez Luigiego Denzę na otwarcie kolejki linowej wożącej turystów na szczyt Wezuwiusza. Strauss musiał w wyniku procesu zapłacić Denzie należność z tytułu praw autorskich.

 

 

  1. – 30.09., 9:00 – 17:00
    Inauguracja 6. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego – „Z ziemi włoskiej do Polski”

wstęp wolny
CKK Jordanki

Wystąpią:

  • 8 uczestników – skrzypce solo
  • Piotr Matwiejczuk – prowadzenie całego konkursu

Program do wyboru:

  • J. S. Bach – do wyboru para kompozycji:
    Adagio i Fuga z Sonaty nr 1 g-moll, BWV 1001
    LUB Grave i Fuga z Sonaty nr 2 a-moll, BWV 1003
    LUB Adagio i Fuga z Sonaty nr 3 C-dur, BWV 1005
  • E. Ysaÿe – do wyboru jedna z kompozycji:
    6 Sonat op. 27
  • Do wyboru jeden z kaprysów:
    N. Paganini – Kaprysy op. 1 Nr 4, 5 ,7, 8, 10, 11, 12, 15, 17, 24,
    H. Wieniawski – Kaprysy op. 10

 

 

28.09. (sobota) 19:00
39. Świętojański Festiwal Organowy

wstęp wolny
Kościół p.w. Św. Jakuba Apostoła w Toruniu

Zbigniew Gach – organy

Przemysław Konosewycz (SSM w Lutomiersku) – organy (support)

 

30.09. (poniedziałek) 19:00
Wieczór z muzyką polską

wejściówki – do odbioru od 12 września w kasie CKK Jordanki, al. Solidarności 1-3 w czwartki i w piątki w godz. 13:00-19:00
TOS | Jordanki

Wystąpią:

Polish Violin Duo w składzie:
Robert Łaguniak – skrzypce
Marta Gidaszewska – skrzypce

W programie:
G. Bacewicz – Suita na dwoje skrzypiec
M. Spisak – Suita na dwoje skrzypiec
T. Paciorkiewicz – Sonatina na dwoje skrzypiec
H. Wieniawski – Kaprysy na dwoje skrzypiec nr 1 i 3, op. 18
A. Rocławska-Musiałczyk – Two contrasts for a duo
A. Derecskei – Escaping for two violins – PRAPREMIERA

Duety skrzypcowe w muzyce klasycznej mają długą historię. To forma, która oferuje unikalną możliwość współpracy dwojga operujących tym samym instrumentem o solowej proweniencji, pozwalając jednocześnie na indywidualną ekspresję. Doceniano to w różnych epokach – począwszy od baroku. Duety skrzypcowe komponowali już Jan Sebastian Bach czy Georg Philipp Telemann.

Popularność duety zyskały w epoce klasycyzmu – warto wyróżnić chętnie wykonywane kompozycje Mozarta. Szczyt zainteresowania tą formą przypadł w czasach romantyzmu, kiedy to duety tworzyli m.in. Paganini, Beethoven, Schubert, czy Brahms.

Duet romantyczny w programie naszego koncertu reprezentują dwa Kaprysy na dwoje skrzypiec nr 1 i 3 op. 18 Henryka Wieniawskiego. Utwory te pokazują różnicowanie formy, przedstawiając odbiorcom zarówno liryczne oblicze (nr 1), jak i to wirtuozowskie (nr 3).

Wpływ twórczości Wieniawskiego na polską muzykę skrzypcową jest niezaprzeczalny. Podobnie jest w przypadku Grażyny Bacewicz, skrzypaczki i kompozytorki, uczennicy słynnej Nadii Boulanger, a także pierwszej Polki, która zyskała międzynarodowe uznanie w zdominowanym przez mężczyzn świecie skrzypiec. W programie koncertu wybrzmi jej Suita na dwoje skrzypiec, w której doskonale słyszalne są inspiracje Bachem i Telemannem, typowe dla neoklasyków.

Neoklasycyzm to kierunek, w którym podążali w swojej pracy zarówno Michał Spisak, jak i Tadeusz Paciorkiewicz. Spisak, którego twórczość po śmierci kompozytora popadła w zapomnienie i dopiero w ostatnich latach jest odkrywana, pisał muzykę, trzymając się klasycznych reguł czystej formy i równowagi strukturalnej. Chętnie sięgał po motywy ludowe. Paciorkiewicz również inspirował się folklorem, choć na nich nie poprzestawał. W historii muzyki zapisał się także jako pedagog, zakładając szkołę muzyczną w Płocku, a także ucząc w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi i Warszawie.

Duety skrzypcowe powstają i dziś, czego świadectwem jest twórczość Anny Rocławskiej-Musiałczyk, młodej kompozytorki, pianistki i śpiewaczki, piszącej formy zróżnicowane instrumentalnie i stylistycznie, często inspirującej się kaszubskim folklorem. Klasę kompozycji kończyła u Marka Czerniewicza w Gdańsku, ale kształciła się także pod okiem Jana A.P. Kaczmarka. Wysłuchamy także prapremiery utworu Escaping for two violins, którego autorem jest András Derecskei, węgierski kompozytor, dyrygent i skrzypek. Jako wykonawca specjalizuje się w prawykonaniach nowych utwór, sam również komponuje. Jego utwory regularnie goszczą na węgierskiej scenie muzycznej oraz za granicą. Fascynuje go brzmieniowe połączenie dwojga skrzypiec, w którym dostrzega świeżość i piękno, porównując je do „przechadzki po lesie, która nie może rozczarować”.

 

 

INNE

 

  1. – 22.09., 10:00 – 14:00
    Dwudniowy plener malarski dla osób dorosłych

Bilety: 80 zł / 2 dni
Zapisy: osobiście w recepcji CSW lub pod nr tel. 56 610 97 16

Limit miejsc – 15 osób
Czas trwania: 3–4 godz.

Osoba prowadząca: Monika Myszkowska

Miejsce: Park Bydgoski w Toruniu. „Łabędzi staw” obok „mostka zakochanych” (wodospad).

UWAGA! Zapisane osoby prosimy o pozostanie w kontakcie z Działem Edukacji CSW w razie zmian warunków pogodowych (56 610 97 16). Prosimy o zachowanie dowodu kupna biletów (paragon). Prosimy o zabranie ze sobą słoika z nakrętką. Pozostałe materiały będą zapewnione przez organizatora. Bilety należy wykupić w recepcji CSW do 20.09.2024 (pt.), godz. 16.00.

 

28.09. (sobota) 12:00
Zwiedzanie Dworu Artusa

Bilety – 18/ 12 zł
Dwór Artusa, Rynek Staromiejski 6

Dwór Artusa to centrum kultury oraz zabytek historyczny i architektoniczny. Powstał w XIV wieku i przez stulecia pełnił ważne funkcje. To właśnie w Dworze Artusa w 1466 roku podpisano II pokój toruński. Dwór Artusa był świadkiem wielu wydarzeń historycznych, politycznych, społecznych i religijnych. Gościł znamienite osobistości takie jak: Kazimierz Jagiellończyk, Jan Olbracht, Zygmunt August, Stefan Batory, Zygmunt III Waza, Władysław IV, Jan Kazimierz, Jan III Sobieski czy generał Józef Haller. Z budynkiem związany jest szereg wspomnień, historii i opowieści, które znacznie ułatwiają zrozumienie Torunia jako ośrodka handlu, gospodarki i sztuki. Obecnie w wyjątkowych wnętrzach Dworu Artusa odbywają się koncerty, spektakle, bankiety i konferencje. To właśnie tu powstały zdjęcia do nagrodzonego 4 statuetkami Orła Polskiej Akademii Filmowej filmu „Filip”.

Pod okiem naszych przewodników, możecie zajrzeć do reprezentacyjnych sal (na co dzień niedostępnych dla gości), wysłuchać burzliwej historii miejsca i budynku, a także poznać wiele nieznanych szerzej ciekawostek i legend. Oprowadzanie odbędzie się przy grupie co najmniej 15 osób (ilość biletów jest ograniczona).

Grupy zorganizowane mogą zwiedzić Dwór Artusa w innych terminach (w zależności od dostępności przewodnika) po wcześniejszej rezerwacji, której dokonać można pisząc na adres mailowy: edukacja@artus.torun.pl. Oprowadzanie będzie możliwe dla osób indywidualnych w grupach od 15 osób minimalnie – 15 zł od osoby (maksymalnie 30 osób w grupie, w przypadku większych grup – prosimy o kontakt).

 

29.09. (niedziela) 9:00 – 18:00
Zawody Towarzyskie w skokach

Bilety – 18/ 12 zł
Stadnina Kaszczorek

organizator – Toruński Klub Jazdy Konnej