Recital organowy z prelekcją
09.07 (sobota)
Recital organowy z prelekcją
Kościół św. Jakuba, godz. 11:00, wstęp wolny
Koncert w ramach 26. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura”
Wystąpi:
Dawid Wesołowski – organy
Program:
- A. Guilmant – Sonata nr 4 d-moll op. 61
- Boëlmann – Suita gotycka
- Wierzbicki – Preludium
Ch. H. Rinck – Variations on God Save the King
Spotkanie przy wejściu bocznym Kościoła – godz. 11:00 – prelekcja, ok. godz. 11:40 – recital
Félix Alexandre Guilmant (1837-1911) – organista-wirtuoz, świetny pedagog, słynął z kongenialnej sztuki improwizacji, ceniony zwłaszcza za interpretacje muzyki Jana Sebastiana Bacha swoją działalnością ożywił nurt organowej muzyki dawnej. Spopularyzował formę recitalu organowego, a dzięki typowo francuskiej wrażliwości na barwę rozwinął sztukę operowania rejestrami organowymi uzyskując prawdziwie symfoniczne brzmienie. Szczególna wrażliwość na kolorystyczne walory brzmieniowe znajduje wyraz w jego ośmiu sonatach organowych. Twórczość organowa i wirtuozeria Guilmanta przyczyniły się do rozwoju francuskiej szkoły organowej w XIX i XX wieku.
Innym reprezentantem francuskiego neoromantyzmu w dziedzinie muzyki organowej jest Léon Boëllmann (1862-1897). Jego czteroczęściowa Suita gotycka op. 25 skomponowana dwa lata przed przedwczesną śmiercią cechuje się śmiałą harmoniką i kontrastami zwłaszcza w zakresie tempa i dynamiki. W pamięć w sposób szczególny zapada część III ‒ liryczna Modlitwa (oryg. Prière à Notre-Dame).
Prawie krajan Antoni Wierzbicki (1914-1994) niemal przez pięćdziesiąt lat działał na stanowisku organisty bazyliki katedralnej Wniebowzięcia NMP we Włocławku. Gruntownie wykształcony w Salezjańskiej Szkole Organistowskiej w Przemyślu pozostawił po sobie prawdziwy skarbiec muzyki organowej, a w nim liczne zbiory preludiów na organy.
Z kolei Johann Christian Heinrich Rinck (1770-1846) ‒ najstarszy z goszczących na Festiwalu kompozytorów był organistą, kantorem i nauczycielem w szkole muzycznej w Darmstadcie. Pisał głównie utwory fortepianowe i organowe, jego spuścizna kompozytorska jest obecnie własnością Yale University