ALL THAT JAZZ #2 – SYMFONICZNY DZIEŃ KOBIET
Wystąpią:
Paweł Gusnar – saksofon
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dawid Jarząb – dyrygent
Magdalena Miśka-Jackowska – prowadzenie
W programie:
G. Rossini – Uwertury do oper Włoszka w Algierze, Elżbieta Królowa Anglii, Sroka złodziejka.
G. Bizet – Farandola z Suity „Arlezjanka” nr 2
G. Gershwin (arr. P. Gusnar) – Porgy and Bess na saksofon sopranowy i ork. smyczkową
A. Piazzolla (arr. P. Gusnar) – Tango Ballet na saksofon sopranowy i ork. smyczkową
J. Williams – Catch me if you can na saksofon altowy i orkiestrę symfoniczną
Motywem przewodnim kolejnego koncertu z cyklu All that jazz będzie saksofon – nieodłączny element muzyki jazzowej, wykorzystywany również w muzyce poważnej.
Nadchodzącego wieczoru wdzięczne dźwięki saksofonu usłyszą Państwo za sprawą Pawła Gusnara, którego wszechstronny talent, czerpiący z różnorodnych stylów, będzie wspaniałym ukoronowaniem tych magicznych chwil. Paweł Gusnar jest znanym i szanowanym na muzycznej scenie międzynarodowej wykonawcą muzyki klasycznej, jazzowej i współczesnej, a w swojej twórczości doskonale łączy tradycję z tym, co nowoczesne. Wierzymy, że dzięki saksofonowi i wybitnemu zmysłowi eksperymentatorskiemu artysty kultowe utwory przewidziane w naszym repertuarze wybrzmią w zupełnie nowy, ale jednocześnie w pełni oddający geniusz tych dzieł sposób.
W aranżacji i wykonaniu Pawła Gusnara, usłyszą Państwo na samym początku najsłynniejsze tematy główne Porgy and Bess George’a Gershwina. To jedna z najbardziej znanych oper muzyka opowiadająca historię tragicznej, niespełnionej miłości na tle losów czarnoskórej społeczności osiedla Catfish Row w mieście Charleston w stanie Karolina Południowa. Opera jest doskonałym wprowadzeniem w krąg amerykańskiego jazzu. Wyróżnia się niezwykle trafnym ujęciem cech osobowościowych poszczególnych bohaterów utworu i synkretyzmem stylu.
Drugi utwór, Tango Ballet Astora Piazzolli, przeniesie Państwa do Argentyny, ojczyzny tego cenionego muzyka. Jego twórczość charakteryzuje się gatunkową odmiennością – zafascynowany klasycznym tangiem Piazzolli postanowił dokonać jego adaptacji do wyzwań nowoczesności, tworząc zupełnie nowy gatunek, czyli tango nuevo.
Godny uwagi jest również utwór Johna Williamsa, Catch me if you can, stworzony z myślą o filmie o tym samym tytule z gwiazdorską obsadą, w której znaleźli się m.in. Leonardo DiCaprio i Tom Hanks. Znany z tworzenia wybitnych ścieżek dźwiękowych dla wielu amerykańskich produkcji kompozytor otrzymał za swoje dzieło nominację do Oscara za najlepszą muzykę filmową.
Na zakończenie w naszym repertuarze znalazły się uwertury do oper: Włoszka w Algierze, Elżbieta, Królowa Anglii i Sroka złodziejkaGioacchina Rossiniego. Są to słynne opery komiczne tego włoskiego, owianego legendą tragicznego niespełnienia muzyka, stanowiące niezwykły kontrast dla melancholijnej osobowości artysty: uwertury wyróżniają się lekkim humorem i energicznymi, pełnymi werwy rytmami. Wielki sukces odniosła zwłaszcza Włoszka w Algierze; ówczesną publiczność oczarowało położenie nacisku na karykatury bohaterów i burleskowy humor. W cieniu Włoszki popularność zdobywała Elżbieta, Królowa Anglii, wnosząca pewną nowość do dotychczasowej historii gatunku dzięki ozdobnikom w partiach wokalnych i bogactwu harmonii. W ogromny sukces oper buffa Rossiniego wpisuje się również Sroka złodziejka.
Kamila Pawełoszek
Czas trwania koncertu ok. 100 min.