Naszym piórem: Swego nie znacie, cudze chwalicie!
12.01.2023 r. Sala Kameralna CKK Jordanki.
Scena Muzyki Polskiej.
Wykonawcy:
Katarzyna Budnik – altówka
Grzegorz Mania- fortepian
W programie:
- Gawroński – Sonata A-dur op.22 na altówkę i fortepian
- Karłowicz – Serenada G- dur na altówkę i fortepian
- Scharwenka – Sonata – Fantasia g – mollop.106 na altówkę i fortepian
- Stojowski – Fantazja na altówkę i fortepianop.27
- Wajnberg- Sonata na altówkę i fortepian op.28
Trochę teorii dla niewtajemniczonych:
1.Sonata – instrumentalna forma cykliczna. Pierwotnie mianem tym określano każdy utwór instrumentalny, w przeciwieństwie do wokalnego (kantaty).
2.Serenada- «krótki utwór instrumentalny, o charakterze lirycznym» Utwór muzyczny skomponowany swobodnie, bez zastosowania ścisłej formy.
3.Fantazja- utwór muzyczny charakteryzujący się unikalnym schematem formy każdego utworu i niepowtarzalnym światem obrazowym. Narodziny fantazji związane są z improwizacją.
Oto polscy mistrzowie:
Żyli w latach:
- Gawroński.28.03.1868-5.08.1910
- Karłowicz.11.12.1876-8.02.1909
- Scharwenka.16.02.1847-16.07.1917
- Stojowski.08.04.1870-5.11.1946
- Wajnberg.08.12.1919-26.02.1996
Napisałam w tytule recenzji, iż ten koncert dla niektórych, niezbyt znających się na muzyce polskiej, również dla mnie, był ogromnym zaskoczeniem. Oto, w moim odczuciu, Kopciuszek poszedł na bal i przemienił się w niezwykłą piękność. Frekwencja na koncercie była mizerna, wielka szkoda, gdyż dialog fortepianu i kapryśnej altówki wzruszyłby wielu słuchaczy. Zmienne tempo, liryzm, patos i krzyk, ciemność i jasność, ból i radość, uciekanie i gonienie to wszystko docierało do uszu i serca słuchacza. Świetne wykonanie, zręczne, pełne gracji, delikatności palce pianisty, dynamiczne i długie pociągnięcia smyczkiem przez skrzypaczkę strun altówki, poruszało do głębi. Zastygałam w ciszy, by wszystkie dźwięki dotarły do moich uszu i rozlały się ciepłem po sercu. Piękna polska muzyka. Swego nie znacie, obce chwalicie!