Naszym piórem: „Toruńskie mosty”
W ostatnich dniach gościem” Kamienicy Inicjatyw” był Włodzimierz Deczyński, historyk, wielki znawca dziejów Torunia. Z zainteresowaniem wysłuchaliśmy wykładu połączonego z ciekawą prezentacją o toruńskich mostach.
Toruń jako ważny ośrodek kupiecki leżący na bursztynowym szlaku od początku swego istnienia pełnił ważną rolę w przeprawach przez Wisłę.
Po założeniu miasta przez Zakon Krzyżacki w 1233 roku Zakon czerpał duże zyski z opłat za przewóz towarów przez Wisłę do Gdańska, a także z myta za przekraczanie Wisły promem.
Po inkorporacji Torunia do Królestwa Polskiego w 1466 roku król Jan Olbracht wydał przywilej na budowę mostu stałego, drewnianego wychodzącego na ulicę Mostową. Most został zbudowany w 1500 roku, a w roku następnym przez most przeprawiał się orszak ze zmarłym w Toruniu królem Janem Olbrachtem.
W 1870 roku władze pruskie podjęły decyzję o budowie mostu kolejowo- drogowego, który połączy Toruń z Prusami Wschodnimi. Montaż żelaznej konstrukcji zakończono w 1873 roku.
Długość przeprawy wynosiła 996,78 m. po obu stronach mostu utworzono chodniki dla pieszych. Na moście znajdują się dwie wieże, w przeszłości ozdobione posągami królów Prus i ojców- założycieli Torunia oraz płaskorzeźbami.
18 stycznia 1920 roku przez most wjechały polskie pociągi pancerne przywożąc oddziały Wojska Polskiego pod dowództwem płk. Skrzyńskiego, które wkraczają do miasta i przejmują w nim władzę.
W czasie II wojny światowej most był dwukrotnie niszczony – przez wojska polskie we wrześniu 1939 roku i niemieckie w 1945 roku. Po wojnie zniszczony most został odbudowany przez władze polskie i służy miastu do dziś jako most kolejowy.
Po przejęciu Torunia przez władze polskie miasto zostało stolicą województwa pomorskiego, szybko powiększała się liczba jego mieszkańców i konieczny był most drogowy. W związku z brakiem środków na jego budowę podjęto decyzję o przeniesieniu mostu z Opalenia koło Kwidzyna. Rozbiórkę mostu w Opaleniu rozpoczęto w 1928 roku, a 1932 roku przejechały po nim pierwsze toruńskie tramwaje na Dworzec Główny.
Długość mostu wynosi 989 metrów, cała konstrukcja waży 11800 ton. Most oficjalnie został otwarty 11 listopada 1934 roku w rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości i nadano mu imię Marszałka Józefa Piłsudskiego. Po wojnie, po kilkudziesięciu latach przerwy, ponownie Marszałek został patronem mostu w 1989 roku.
Co ciekawe, okazało się, że gdyby zrezygnowano z przeniesienia mostu z Opalenia, a budowano zupełnie nowy most, koszty byłyby porównywalne.
Podobnie jak w przypadku mostu kolejowego, 7 września 1939 roku wycofujące się wojsko polskie wysadziło most drogowy. Niemcy po zajęciu miasta natychmiast rozpoczęli odbudowę mostu wykorzystując do prac Polaków. W 1945 roku wycofujące się z miasta wojska niemieckie wysadziły most. Ostatecznie po wojnie Polacy szybko most odbudowali i już w 1949 roku ponownie służył mieszkańcom miasta.
Ostatni most drogowy w Toruniu powstał niedawno, został oddany do użytku w 2013 roku i nosi imię gen. Elżbiety Zawackiej.
Aktualnie w naszym mieście znajdują się cztery przeprawy przez Wisłę, dwa w centrum Torunia drogowy i kolejowy, we wschodniej części miasta nowoczesny most drogowy im. Gen Elżbiety Zawackiej i nowy most autostradowy im. Armii Krajowej oddany w 2011 roku.
Toruńskie mosty pełniły i pełnią bardzo ważną polityczną, gospodarczą, społeczną i kulturalną rolę. Mają ogromny wpływ na kształt i znaczenie naszego miasta, które przez wieki stanowiło i stanowi ważne centrum na gospodarczej, kulturalnej i edukacyjnej mapie Polski.
Z zainteresowaniem i przyjemnością wysłuchałam wykładu pana Deczyńskiego o toruńskich mostach i tę wiedzę ” w pigułce” przekazuję Szanownym Czytelnikom.