Pułapki dla seniorów

Powiększ rozmiar tekstu

Do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Toruniu ponownie wpływają  zawiadomienia o pojawieniu się na klatkach schodowych ogłoszeń typu „Komunikat dla mieszkańców”. Nasilają się też nieuczciwe praktyki dotyczące zaproszeń na różnego typu pokazy.

Treść ogłoszeń sugeruje, że w mieszkaniach przeprowadzona zostanie np. konserwacja stolarki okiennej oraz wymiana uszczelek. Podany jest numer kontaktowy oraz informacja, że autorem ogłoszenia jest rzekomo Dział monterski. Ogłoszenie takie może zostać przez mieszkańców mylnie odczytane, że prace konserwatorskie wykonywane będą przez przedstawicieli spółdzielni, co sugeruje zarówno treść komunikatu, jak i podpis „Dział monterski”. W rzeczywistości jest to natomiast ogłoszenie prywatnej firmy, której nazwa brzmi „Dział Monterski”. Tymczasem usługi te wykonywane będą odpłatnie i nie mają nic wspólnego ze spółdzielnią mieszkaniową.

Do Rzecznika Konsumentów dociera też coraz więcej informacji na temat technik manipulacyjnych stosowanych przez niektórych przedsiębiorców. Sa to osoby zajmujące się głównie sprzedażą bezpośrednią, czyli poza siedzibą przedsiębiorstwa, na tzw. pokazach. Podczas takich spotkań, zapowiadanych jako zupełnie niezobowiązujące dla uczestników i często połączone z zapowiedzią otrzymania upominku, konsumenci narażeni są niejednokrotnie na nieuczciwe praktyki rynkowe, mające doprowadzić ich do zawarcia niekorzystnej umowy zakupu.

Mechanizm nieuczciwej sprzedaży działa od lat tak samo: w wynajętej sali odbywa się pokaz połączony ze sprzedażą np. garnków, mat masujących czy innych towarów o „szczególnych”, zdaniem oferującego, właściwościach. Podczas takich spotkań sprzedawcy stosują różnego rodzaju socjotechniki oraz nierzetelne praktyki, służące nakłonieniu uczestników do zakupu. Działania te w głównej mierze dotykają seniorów. Wykorzystując ich wiek, sytuację rodzinną, czasem stan zagubienia, nieporadności czy braku dostatecznej orientacji w rzeczywistości przedsiębiorcy prowadzą działalność na pograniczu prawa, naganną etycznie. W rezultacie konsumenci nabywają rzeczy wątpliwej jakości i skuteczności, zazwyczaj za cenę znacznie wyższą od ich obiektywnej wartości rynkowej, nierzadko zaciągając na ten cel wieloletnie zobowiązania kredytowe. Nierzetelni sprzedawcy często ukrywają handlowy cel spotkania oraz wprowadzają w błąd co do właściwości oferowanych produktów.

Uczulamy zatem wszystkich torunian, szczególnie osoby starsze, by ostrożnie traktowały tego typu oferty i zaproszenia, składane czy to w formie listownej, czy telefonicznej lub postaci rozwieszanych na klatkach schodowych ogłoszeń. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości i obaw najlepiej skontaktować się (lub poprosić o to sąsiadów) z administratorem budynku i potwierdzić stan faktyczny.

Źródło: torun.pl