Naszym piórem: Wnioski po spotkaniu z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów w Kamienicy Inicjatyw

Powiększ rozmiar tekstu

Po spotkaniu  z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów panią Bożeną Sawicką w naszej kawiarence dla seniorów w Kamienicy Inicjatyw. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy, które pozwolą nam lepiej odnaleźć się na rynku konsumenckim. Poniżej najważniejsze informacje, z którymi zalecam zapoznać się dla większej świadomości klienckiej.


Prawa konsumenta

W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa

  • Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa:

to umowy zawierane przy jednoczesnej fizycznej obecności wszystkich stron na miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa, np. w domu konsumenta czy na pokazie organizowanym w hotelu. Umowy zawierane w domu dotyczą najczęściej usług telekomunikacyjnych, sprzedaży energii, stolarki okiennej, drzwi, detektorów gazowych itd.


Pamiętaj

  • Jeżeli zawierasz umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, masz prawo do odstąpienia od niej w terminie 14 dni kalendarzowych- bez podawania przyczyny.

To tzw. prawo do namysłu. Jeżeli z niego skorzystasz , umowę uważa się za

niezawartą i obie strony mają obowiązek rozliczenia się,

  • Jeżeli przedsiębiorca nie poinformował Cię o prawie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, termin na odstąpienie od niej wydłuża się aż do 12 miesięcy. Jeżeli jednak w tym okresie przedsiębiorca naprawi swój błąd i przekaże Ci wymaganą informację, to od tego momentu masz jeszcze 14 dni na odstąpienie od umowy,
  • Aby odstąpienie od umowy było skuteczne , musisz wysłać oświadczenie przez upływem 14 dni od otrzymania towaru czy zawarcia umowy. Nie ma znaczenia że przedsiębiorca otrzyma je po upływie tego terminu.
  • W wyniku złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy uważa się ją  za niezawartą. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie –nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia zwrócić wszystkie dokonane przez Ciebie płatności w tym koszty dostarczenia Ci towaru.

 

Informację w zakresie praw konsumenckich można uzyskać :

W biurze Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Toruniu

  1. Wały gen. Sikorskiego 12 56/611-86-40, 611-86-41

mrzk@um.torun.pl

 

Infolinia konsumencka tel. 801-440-220 

czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8-18.00


A teraz trochę „dobrych rad”


Kto jest konsumentem ?

Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.


REJKOMIA

Reklamację składamy zawsze do sprzedawcy. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia. Uprawnienia z tytułu gwarancji są niezależne od uprawnień z rękojmi. Oznacza to, ze w przypadku nieuwzględnienia żądań konsumenta w ramach jednej ze wskazanych podstaw  ma prawo do dochodzenia roszczeń na podstawie drugiej dostępnej podstawy.

  • Rękojmią objęte są wszystkie towary konsumpcyjne wykazujące wadę fizyczną lub prawną.

Wada fizyczna występuje m. in. gdy towar:

  • nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju nie powinien mieć,
  • nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę,
  • nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę,

WAŻNE

  • Sprzedawca odpowiada, jeżeli wada towaru zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od jego wydania.
  • W wypadku stwierdzenia wady towaru w okresie roku od jego wydania domniemywa się, ze wada lub jej przyczyna istniała w momencie sprzedaży.
  • Reklamację można złożyć w dowolnej formie, ale dla celów dowodowych zaleca się formę pisemną.
  • Konsument musi złożyć reklamację w tytułu rękojmi w ciągu w ciągu roku od dnia zauważenia wady.

Żądania –wybór należy do konsumenta

  • Wymiana towaru na nowy,
  • Naprawa towaru,
  • Obniżenie ceny- należy określić kwotę
  • Zwrot pieniędzy-o ile wada jest istotna.
  • SPRZEDAWCA jest zobowiązany rozpatrzyć reklamację w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. W przypadku nie dotrzymania terminu uznaje się, ze reklamacja jest zasadna.
  • Jeżeli rzecz wadliwa została zamontowana, kupujący może żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania.

Pamiętajcie

  • Dokonując zakupu towaru należy zawsze żądać wydania dowodu zakupu (paragon fiskalny, rachunek, faktura) i przechowywać go przez okres 2 lat.
  • Sprzedawca jest zobowiązany wydać kupującemu wraz z rzeczą sprzedaną wszystkie elementy jej wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi.

 

GWARNCJA

  • Gwarancja jest to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę czyli gwaranta. Gwarant samodzielnie określa swoje obowiązki. Może zatem przewidzieć różne wyłączenia
  • Treść gwarancji powinna być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały w języku polskim

 

GWARANCJA  POWINNA ZAWIERAĆ

  • Nazwę i adres gwaranta
  • Czas trwania ochrony gwarancyjnej
  • Uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady(naprawę, wymianę bądź zwrot ceny towaru)
  • Czas gwarancji zależy od woli gwaranta, może więc ono trwać np. rok lub 5 lat bądź zostać udzielona dożywotnio.
  • Gwarant musi wykonać swoje obowiązki (np. naprawić lub wymienić towar na nowy) w terminie wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie określono tego czasu, powinien uczynić to niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia mu rzeczy przez konsumenta.


Ważne

  • Jeżeli w oświadczeniu gwarancyjnym nie określono okresu ochrony, przyjmuje się, ze wynosi on 2 lata –licząc od dnia , w którym wydano towar konsumentowi.
  • Jeżeli gwarant wymienił wadliwy produkt na nowy lub dokonał istotnych napraw , termin gwarancji biegnie od nowa od momentu dostarczenia klientowi wymienionej lub naprawionej rzeczy.

Teresa Grochulska

Członek Rady Seniorów
Dziennikarka MYwToruniu.pl



O sobie:

Członek Rady Seniorów Miasta Torunia