Nasze relacje: „Zrozumieć to tyle, co wiedzieć, jak postąpić” – spektakl Natan Mędrzec
Kolejny spektakl w toruńskim teatrze W. Horzycy (po spektaklu” Edyp Tyran”) podejmuje tematy trudne, a zarazem współczesne i dotykające każdego z nas. Myślę o dramacie „Natan Mędrzec”, którego premiera odbyła się w czerwcu, obecnie jest wystawiany na deskach naszego teatru.
Gotthold Ephraim Lessing to jeden z najważniejszych autorów dramatycznych niemieckiego Oświecenia.
Urodził się w 1729 roku w rodzinie luterańskiego duchownego, wychowany w duchu pobożności zgodnie z życzeniem ojca wybiera studia teologiczne.
Często zmienia miejsce zamieszkania, podejmuje się różnych zawodów, jednak najbliższy jest mu teatr, fascynacja sztuką i jej oddziaływanie na odbiorców. Już jako dojrzały mężczyzna, w wieku 47 lat poślubia ukochaną Evę Koning i jest to szczęśliwy, twórczy, ale niestety krótki czas w życiu autora. W rok po ślubie w 1777 roku umiera ukochana żona i nowo narodzony syn.
Po utracie najbliższych Lessing coraz mniej się udziela, podupada na zdrowiu, w 1779 roku publikuje swój ostatni dramat ” Natan Mędrzec”, będący swoistym testamentem w którym żegna się z życiem, w 1781 roku w wieku 52 lat umiera.
Akcja dramatu „Natan Mędrzec” rozgrywa się w Jerozolimie podczas trzeciej wyprawy krzyżowej. Tytułowy bohater Natan, bogaty i mądry Żyd wychowuje chrześcijańską sierotę- Rechę, która okazuje się bratanicą sułtana Saladyna i siostrą krzyżowca Templariusza. Osią dramatu są dysputy między nimi- Żydem Natanem, chrześcijaninem – Templariuszem i muzułmaninem- Saladynem.
Ich rozmowy dotyczą fundamentów religijnej tożsamości, tolerancji wobec wyznawców innej religii, granic wolności człowieka. Natan Mędrzec głosi, że nie ma „ważniejszej” religii, bo każda zawiera w sobie pierwiastek boskiej mądrości, nie ma „lepszej” wiary, bo dla każdego człowieka najlepsza jest ta, która jest mu najbliższa. I każdy powinien być przede wszystkim człowiekiem, a dopiero potem wyznawcą jakiejś religii.
Warto dodać, że Natan Mędrzec był utworem zakazanym w nazistowskich Niemczech, a nakręcony na jego motywach film nie mógł być wyświetlany. Obecnie dramat jest grywany przez wiele teatrów, również w Polsce, bowiem przesłanie utworu- mimo, że powstał ponad 200 lat temu- jest nadal aktualne.
Na zakończenie podkreślę świetną i wyrazistą rolę głównego bohatera Natana w którego wcielił się
M.M. Ubysz . I moja prośba, jeśli seniorzy mają w pełni i świadomie uczestniczyć w przedstawieniach to proszę o lepsze nagłośnienie wykonawców, abyśmy słyszeli co do nas mówią.
Zachęcam koleżanki i kolegów seniorów do obejrzenia przedstawienia, bo warto.