Naszym piórem: „Edyp Tyran online na Facebooku”

Powiększ rozmiar tekstu

W piątek 3 kwietnia o godzinie 19.00, wraz z innymi widzami obejrzałam na Facebooku (online), spektakl  Toruńskiego  Teatru Wilama Horzycy pt: „Edyp Tyran”

Dla mnie było to wydarzenie wielkiej wagi! Mój teatr pokazuje „na żywo” sztukę na ogólnopolskim  portalu spolecznościowym!  I razem ze mną moich aktorów oglądają widzowie z całego kraju, bo  wielu znajomych z Facebooka miałam możność osobiście zaprosić online do „Horzycy”.

Lubię teatr w każdym wydaniu, regularnie oglądam spektakle we wznowionym  teatrze TV oraz te, które są zamieszczane przez internautów na YouTube. Polecam zwłaszcza ostatnią możliwość, bo dzięki  fanom teatru odświeżyłam repertuar Teatru TV, Sensacji, Kobra, Komedii, Muzycznego etc.

Dlatego na facebookowe  widowisko czekałam z dużą niecierpliwością. Bardzo chciałam porównać wrażenia z tradycyjnego odbioru przedstawienia z jego elektroniczną wersją.

Co zobaczyłam? 

Ten sam spektakl, który obejrzałam w teatrze ponad rok temu tyle, że w miniaturze, bo na ekranie monitora. Z napisami w języku polskim rozszerzonymi o informacje o muzyce/dźwiękach dla osób niesłyszących/. Świetny pomysł,  którego organizatorom wydarzenia mocno gratuluję!

Pamiętam sens i kolejność wydarzeń na scenie oraz pojawiające się postaci. Pamiętam nietuzinkową, złożoną z  blaszanych rur scenografię oraz monumentalny Pałac Edypa. Nie pamiętam wypowiadanych przez aktorów kwestii, które w tej elektronicznej edycji spektaklu mogłam czytać na bieżąco. To duży plus, czego dowodem były natychmiastowe komentarze widzów. Tak! Przedstawienie można było komentować na bieżąco i – o ile dobrze pamiętam – zrobiło to 56 osób na 294 oglądających! Ze mną włącznie!

Świetnie! Tak liczną widownią nie każdy teatr w Polsce może się pochwalić. Cieszy mnie, że współczesne spojrzenie na dzieje Edypa zaproponowane przez reżysera Wojciecha Klemma i wykonane przez aktorów  mojego „Teatru Horzycy” zobaczyło tak wielu widzów!

Ponieważ moja relacja  ze spektaklu w tradycyjnym wykonaniu zatytułowana :” Przeznaczone nie minie…” jest już zamieszczona na portalu „My w Toruniu”, w zakładce „Naszym piórem” pod datą 8 października 2018 roku, więc nie widzę potrzeby po raz drugi oceniać scenografii i  gry aktorów. Każdy sam to uczyni, jeśli zdecyduje się obejrzeć spektakl dostępny online przez miesiąc  –  do 2 maja.

Polecam, bo warto poprzeć tę bardzo wartościową teatralną  inicjatywę zastępczą. Tak, jak każdą inną – Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Dworu Artusa, Muzeum Etnograficznego etc. O tych  inicjatywach każdorazowo  informuje nas sms-em Kamienica Inicjatyw.

Z powodu kwarantanny  nie możemy osobiście odwiedzić tych instytucji i skorzystać z ich oferty programowej. Możemy natomiast  zaprosić je  do swych domów  i w dogodnej dla nas porze i warunkach obejrzeć online to co dla nas przygotowały.

I mimo ekspansji koronowirusa być z  życiem kulturalnym Torunia na bieżąco.

Spektakl dostępny jest online pod adresem:

https://vimeo.com/teatrhorzycy/review/403595672/08781acb86?fbclid=IwAR1imsk2Vvby5L0HIPsrNrErK5F68UCh6MZ51LGL1AHOzYZlIEqOlTHA0-A

Halina Gumowska

Dziennikarka MYwToruniu.pl



O sobie:

Jestem humanistką. Moją życiową dewizą jest sentencja: „Nic, co ludzkie, nie jest mi obce”. Uważam, że informacja jest w cenie. Jako reporter portalu dla seniorów MYwToruniu.pl chciałabym pisać o kulturze oraz informować o wszystkim, co ważne dla naszej grupy wiekowej 60+. Pragnę, aby portal był źródłem istotnych informacji, które ułatwią nam życie i pozwolą w pełni korzystać z tego wszystkiego, co seniorom oferuje Toruń.

Emerytowana nauczycielka – pedagog, trenerka umiejętności społecznych i  rozwoju osobistego.  Autorka książek psychomotywacyjnych „Odnaleźć siebie”, „Zostań Kopernikiem” i realizatorka psychoedukacyjnych  programów  autorskich,  adresowanych do młodzieży szkolnej i  osób dorosłych z  rożnych grup zawodowych i  środowiskowych, dotyczących rozwoju ich kreatywności i uruchamiania wewnętrznego potencjału. Specjalistka w zakresie  prowadzenia szkoleń  dotyczących kreatywności, komunikacji interpersonalnej, psychomotywacji,  usprawniania pamięci i redukcji stresu