Naszym piórem: relacja z wykładu „Złe przeczucia. O obrazach katastrofy we współczesnym malarstwie amerykańskim”

Powiększ rozmiar tekstu

12 lutego 2019 r. w Galerii Sztuki Wozownia mogliśmy uczestniczyć w wykładzie dra Filipa Pręgowskiego, asystenta w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej UMK, na temat: „Złe przeczucia. O obrazach katastrofy we współczesnym malarstwie amerykańskim”.

Dr Filip Pręgowski w bardzo ciekawy i usystematyzowany sposób wprowadził słuchaczy do głównego tematu. Omówił prace wcześniejszych przedstawicieli malarstwa na obrazach, których została przedstawiona niszczycielska moc natury – jej wzniosłość i potęga. Ilustrował swój wykład zdjęciami obrazów: Johna Martina, Fredericka Edwina Churcha, Alberta Bierstada, Thomasa Cole, Clauda Moneta.

Obrazy zaprezentowane to, przede wszystkim, pejzaże przedstawiające ogrom natury: zniszczenie, katastrofę, wzniosłość. Następnie zapoznaliśmy się z obrazami katastrofy we współczesnym malarstwie amerykańskim w różnych wymiarach. Mogliśmy poznać przykłady twórczości amerykańskich malarzy, wywodzących się ze środowiska California Institute of the Arts, jak: Ed Ruscha, Jack Goldstein, David Salle, Troy Brauntuch, Robert Longo, Andy Warhol.

Wykład dra Filipa Pręgowskiego był ciekawy , poparty zdjęciami wyświetlanymi na ekranie . Prelegent zwrócił uwagę na niszczycielską moc natury jak i kultury współczesnej, niosącej poczucie wzniosłości, katastrofy i melancholii. Prace współczesnych malarzy amerykańskich łączą pop-art, sztukę konceptualną, nowoczesną, performance, malarstwo.

Oprócz ciekawego wykładu mogliśmy zapoznać się z malarstwem dra Filipa Pręgowskiego. Wystawa „Horyzont zdarzeń” jest próbą wyobrażenia rzeczywistości, które istnieją, lecz znajdują się poza zasięgiem naszego doświadczenia. Prezentuje prace pochodzące ze zróżnicowanych stylistycznie cyklów malarskich i graficznych, powstałych w ciągu ostatnich dwóch lat. Wszystkie prace wykonane na dużych formatach płóciennych, są pewnym odzwierciedleniem zainteresowań badawczych artysty nad współczesnym malarstwem amerykańskim. Zastosowana kolorystyka i przedstawiona tematyka w zaprezentowanych obrazach wzbudza niepokój, przytłacza i fascynuje. Wystawę można oglądać do 24.02.2019 r. Wszystkim zainteresowanym polecamy.

 

Autorki relacji:
Urszula Macak
Barbara Jarzębska

Grafika:
wozownia.pl
Ed Ruscha, “End” (fragment), 1983